Hittil har nesten 300 båter, mange bobiler og flere hytter fått mer strøm og bedre ferie med Makspower

Superkvalitet: Ingen feil på ca. 1000 batterier levert.

Referanser

Comfortina 42 - ARC Deltaker

Espen Nygaard er godt forberedt til ARC 2016 med Makspower LiFePo4 batterier, Balmar dynamo og laderegulator.
Strøm og lading er nøye planlagt for å gi færrest mulige bekymringer, nok strøm og en behagelig reise.

LiFePo4Comfortina42

 

Batteribank:
LiFePO4Comfortina3 x Makspower 100 Ah LiFePO4 batterier. Tilsammen 300 AH. Denne batteribanken kan lett utklasse 600 Ah AGM eller GEL batterier som veier ca. 190 kg. og tar dobbelt så stor plass.
Makspower 300 AH batteribank veier 42 kg.

Vektbesparelse: ca. 150 kg. vs. AGM og GEL batterier.

 

 

 






Dynamo: Balmar 165 A  Dynamo
YanmarLiFepo4erstatter den orginale Hitachi 80 a dynamoen som sitter på de fleste Yanmar motorene. Balmar 165 A dynamo er en fysisk liten dynamo med mulighet for svært kraftig ladestrøm opp til 185 ampere. Det er omtrent det dobbelte av hva Hitachien kan levere. Dynamoene er ganske like i størrelse. For at Balmaren ikke skal gå varm er det helt avgjørende at den blir styrt av en spennngsregulator som styrer etter temperatur og som også kan "derate"ladestrømmen til et fornuftig nivå. Dynamoen er montert med Serpentin remhjul som gir lang levetid, lite støv og støysvak gange.


Balmar MC-614 spenningsregulator har programmer for mange batterityper. Nå er den manuelt programmert slik at den "derater" dynamoen til 135 A for at den skal lade på akseptabel arbeidstemperatur.

SkillereleSterling PROCON VSR
Nå har vi gjort ferdig installasjonen med et skikkelig skillerelé også, vi har nemlig kjørt uten relé og dermed uten lading av startbatteri annet enn via landstrømslader  i sommer (fordi vår nye dynamo manglet D+ utgang til reléstyring). Her fant jeg bare én type på markedet som vi kunne bruke, da de fleste er VSR reléer som føler på spenningen på begge sider, som dermed ikke funker med Li-ion da de jo ligger rundt 13,3V på tomgang og vil følgelig ikke skru seg av selv om dynamoen stopper! Men Sterling sin PROCON VSR har en modus (3) som krever både Ignition Feed (IF - signalet fra trinn én på tenningsnøkkelen) og spenning over  13,3V (default, kan justeres) for å slå inn. Dermed vil vi få påslag først når dynamoen begynner å lade og avslag tvert når vi skrur av tenningsnøkkelen, uavhengig av spenninger, perfekt. (Så du kan si vi emulerer det manglende D+ signal på denne måten.) Bilde vedlagt. Tenkte det kunne være nyttig info for deg og evt  andre kunder, jeg har inntrykk av at mange dynamoer nå kommer uten D+ utgang.

Sterling Open Circuit Protection
SterlingOpenCircuitprotectionunit
Den beskytter diodebroen i dynamoen fra ødeleggende spikes i tilfelle uforvarende utkobling av last! Varsler også om overspenning. Vi hadde nytte av det allerede ved første testkjøring nå, da vi glemte å flytte sense for regulatoren fra forbrukersbanken til startbatteriet (til forsiden av skillereléet)...! Dermed rakk selvfølgelig spenningen over startbatteriet å stige opp i 18-20V før reléet lukket! Var bare noen sekunder før vi oppdaget det og stengte av, så tror startbatteriet tålte det selv om det luktet litt syregass... (Dette er jo en klassisk feil som ofte gjøres, mang et startbatteri har brent opp som følge av relé som tar kvelden og man har sense på baksiden).

Full oversikt over alt som er montert i Comfortinaen
Espen har orden i papirer, skjemaer og manualer. Her overlates ingenting til tilfeldighetene.


BalmaralternatorLifePo4Planning

 

Erfaring så langt: Vi har alltid nok strøm. Landstrøm bruker vi nesten aldri. Vi skal på langtur med marginene på vår side.