Hittil har nesten 300 båter, mange bobiler og flere hytter fått mer strøm og bedre ferie med Makspower

Superkvalitet: Ingen feil på ca. 1000 batterier levert.

Victron Argofet 200-2 2 Batt. 200A Is./Low Loss

1.525,- NOK
På lager På lager
Ant.
  • Produktinformasjon
  • SKU: 18128612

    Vekt: 1,00 Kg

    Victron Argofet Elektronisk batteriskiller håndterer 200 Ampere inn og har 2 utganger.

    Hvorfor bruke Victron Argofet?

    Den elektroniske batteriskilleren er enkel å montere.

    Argofet batteriskiller har neglisjerbart spenningsfall under lading i motsetning til diodeskillere som stjeler ca. 0,7 volt, reduserer ladingen og blir varme.
    All strømmen går til batteriene og ikke til varmeutvikling.
    Ladestrømmen fordeles til to batteribanker som start og forbruk. Har du i tillegg baugpropell så bruker du Victron Argofet 200 A med tre utganger.

    Strømmen fordeles etter hvor mottakelige batteriene er til å ta i mot strøm. Gamle batterier er trege å lade. Friske AGM og GEL batterier kan ta i mot en god del strøm. Makspower LiFePO4 sluker strøm. Victron Argofet fordeler strømmen automatisk.

    Flere fordeler med Victron Argofet
    Det er ingen brytere å huske på.

    Solceller og landstrømladere/batteriladere kan kobles til Argofet slik at en ladekilde kan lade flere batteribanker.

    Når trenger jeg en Victron Argofet elektronisk batteriskiller, kan jeg ikke bruke det jeg har?

    Når du konverter fra AGM og GEL batterier til Makspower LiFePO4 batterier eller Lithium Jernfosfat så er det viktig å ha en batteriskiller som fungerer.
    Et spenningsstyrt relee viderekobler ladestrømen til forbruksbatteriene når spenningen når ca. 13,2 volt på startbatteriet. Forbindelsen brytes når spenningen synker til ca. 12,8 volt. Makspower LiFePO4 batterier har hvilespenning på 13,35 og av og til enda høyere. Det betyr at forbindelsen ikke brytes og at start og forbruk henger sammen.
    Når du forsøker å starte motoren så vil strømmen stort sett trekkes fra Makspowerbatteriene. Det er de ikke beregnet for.
    Kontakt Makspower for mer informasjon om Argofet og hvordan den skal brukes.

    Hvor kraftig Argofet trenger jeg?
    Det kommer an på ladekilden (e) og delvis batteritypen du har. På mange Volvo motorer er det montert en Mitsubishi 115 A dynamo. Med Makspower LiFePo4 batterier har vi målt ladingen til 118 Ampere. Etterhvert roer den seg til 70 til 90 A. Derfor anbefaler vi Argofet som håndterer vi 200 Ampere inn. Hitach 80 A dynamoer som sitter på mange eldre Yanmar motorer lader ca. 75 Ampere med ekstern regulator. Da kan Argofet som håndterer 100 Ampere benyttes.
    Nyere Yanmar motor leveres med 120 A Hitachi dynamo. Da må du bruke Argofet med 200 Ampere inngang.

    Engelsk kortversjon:

    Similarly to diode battery isolators, FET isolators allow simultaneous charging of two or more batteries from one alternator (or a single output battery charger), without connecting the batteries together. In contrast with diode battery isolators, FET isolators have virtually no voltage loss. Voltage drop is less than 0,02 Volt at low current and averages 0,1 Volt at higher currents.

    Datasheet Victron Argofet 200-3

    65x120x200

Tips en venn