Makspower Spenningsregulator for LiFePO4
2023:
Denne regulatoren har gått ut av vårt sortiment.
Regulatoren er bygget på JavaSea regulatoren og programmert
for Makspower med litium ladeprofil.
Dessverre har denne regulatoren vist seg å kutte ladingen
når batteriene er i ferd med å bli fulle. Dette resulterer i at RPM,
turteller slutter å fungere og at alarm på "ingen lading"
kan gå.
Etter mange år med testing så ser vi at dynamoer med
innebygget regulator, temperatursense og ekstern spenningssense
er en rimeligere, enklere og bedre løsning.
Kontakt Makspower for å finne en god dynamo til din båt.
Interessert i strøm i båt?
Da bør du lese dette.
Makspower spenningsregulator er bygget på
JavaSea regulatoren.
Hva sier båteierene om lading
Det tar utrolig lang tid å lade batteriene:
Jeg hadde forventet at dynamoen skulle lade mer, den er jo kraftig.
Det lader bra i starten, så dabber det fort av.
Ladespenningen er for lav, bare 14 volt.
Jeg må kjøre i timevis og det passer dårlig når vi ligger i uthavn.
Dette hører vi ofte. Vi hører også dette fra mange som har montert ny dynamo og ekstern laderegulator:
Det lader veldig bra. Men dynamoen blir utrolig varm og ladingen halveres.
Hva er problemet?
Hva er optimal lading? Å styre ladingen etter dynamoens arbeidstemperatur. Eksempler:
Optimal lading er å kunne styre ladingen slik at dynamoen leverer maksimalt men innenfor den arbeidstemperaturen den kan leve med. Dette er utfordringen.
Det er ikke om å gjøre slik at dynamoen lader alt den kan. En kombinasjon av riktig arbeidstemperatur og lading vil gi deg raskets lading og lang levetid på dynamo og batterier.
Maks arbeidstemeperatur varierer fra dynamo til dynamo men 95 grader anses å være i nærheten av øvre grense. Noen dynamoer tåler betydelig mer.
Vi har testet mange dynamoer med ekstern og justerbar spenningsregulator for å se hvor grensen går.
Makspower Spenningsregulator for LiFePo4,
Teknisk informasjon:
Absorbtion lading på 14,4V
Floatspenning (lading) på 13,8V
Temperaturovervåking av dynamo(er ) for å unngå overoppheting er en viktig fordel,
Temperaturføler på servicebatteriene (forbruk).
Ekstern sense av spenningen på servicebatterienes pluss og minuspol, samt på startbatteri(ene).
Dette for å oppnå riktig ladespenning på servicebatteriene og for å unngå for høye spenninger på startbatteriene.
Makspower spenningsregulator med betydelige fordeler:
Optimal lading av ALLE batteriene.
Minimal ladetid uten å skade batteriene.
Servicebatteriene og startbatteriene overvåkes samtidig.
Batterienes levetid forlenges.
Temperaturovervåking og styring på temperatur med fører maksimal lading og innefor dynamoens arbeidstemperatur.
Kan styre lading fra to dynamoer samtidig. En stor fordel for alle båter med to motorer eller har to dynamoer på samme motor.
Nye og viktige funksjoner med Makspower laderegulator
Vi har nå utstyrt Makspower regulatoren med tre ladeprofiler.
1) Lad opp til 14,4 volt. Etter 10 minutter reduseres ladespenningen til floatspenning på 13,8 volt. Raskeste lading.
2) Lad med konstant spenning på 13,8 volt. Ladestrømmen er høy og batteriet skånes for høyere spenning.
3) Lad med konstant spenning på 13,4 volt. Ladestrømmen reduseres og ladetiden forlenges. Optimalt for skånsom lading over lang tid og maksimal levetid på batteriene.
Eksempler på god lading med vanlige dynamoer
Hitachi 80 A dynamo leverer 72 ampere: I vår testbåt har vi styrt Hitachi 80 Ampere dynamo manuelt. Hitachi 80 ampere dynamo er montert på mange Yanmarmotorer. Den er kjent for å være litt lat. Men det er den ikke. Det er bare den innebygde spenningsregulatoren som er litt slapp. Vi har brukt den på AGM 600 Ah batteribank i mange år. Etter å ha tatt ut en god del strøm lader det bra i starten, kanskje opp til 50-60 ampere en kort stund. Så reduseres ladingen raskt og det går bare nedover. Med ekstern og justerbar laderegulator har vi justert opp ladestrømmen til alt dynamoen kan gi. Hitachi 80 A dynamo kan levere over 70 ampere, men hvor lenge før den grilles i stykker? Med Makspower spenningsregulator leverer Hitachi 80 A dynamoen ca. 73 ampere og temperaturen holder seg normal forutsatt god ventilasjon i motorrommet
Iskra 100 A dynamo: leverer 115 ampere. på maks. Det er mye og den trenger Makspower laderegulator for å finne riktig kombinasjon med ladestrøm og arbeidstemperatur.
Volvo 115 Ampere dynamo: Denne dynamoen sitter på svært mange Volvomotorer. Egentlig er det en Mitsubishi dynamo. En kunde (se referanser på Bavaria 37) rapporterer at denne dynamoen med innebygget original regulator leverer ca. 80 ampere når den lader de nye Makspower LiFePO4 batteriene. Dynamoen blir varm. En innebygget temperatursensor i dynamoen gjør at ladestrømmen reduseres og stabiliserer seg på 70 til 80 ampere. Det er godt innenfor merkeffekten.
Å bygge om denne dynamoen for å bruke Makspowers laderegulator er komplisert og ikke anbefalt.
Dynamoen har vist seg å være meget pålitelig og lader godt nok. Etter å ha levert Makspower LiFePo4 batterier til minst 200 båter med denne dynamoen så har den aldri sviktet på grunn av varme.
Makspower 200 A Skal du ha en dynamo som tåler en trøkk og lader mye så er dette et godt valg. Maks arbeidstemperatur er 125 grader.Vi har montert den i egen båt og som oppgradering på Volvo D2 motorer som erstatning for Mitsubishi 115 a dynamoen.
Snakk med oss hvis du ønsker å bytte ut den originale Mitsubishi
115 ampere dynamoen med Makspower 200 A. Da lader du dobbelt så fort eller bedre.
Du kan gå ut fra at denne dynamoen vil lade ca. 160 ampere ved arbeidstemperatur.
I Tesbåten Søndag gjorde vi det slik:
Makspower 200 A dynamoen er giret om slik at den lader ca. 120 ampere på tomgang. På litt over 1000 rpm lader den mer enn 200 ampere og roer seg til ned mot 160 a når den er varm. Foreløpig bruker vi den innebygde spenningsregulatoren. Dynamoen har også ekstern sensekabel til batteriene slik at den kompenserer for eventuelt spenningsfall. Vi har kjørt Delco 28 SI i hele sommer. Med LifePo4 batterier som tar all den strømmen de får så har vi målt ladestrømen til 229 ampere. Makspower 200 A har et stor "hus" og derfor betydelig kjølekapasitet. Vi har målt temperaturen på dynamoen med laser regelmessig og maks temperatur holder seg under 100 grader. Maks arbeidstemperatur er utrolige 125 grader. Med valg av riktig utstyr har du sannsynligvis et meget bra potensial i båten din og med det ustyret du har.
Vanlige problemstillinger med maksimal lading, small case, medium case og large case dynamoer.
Dynamoer kommer stort sett i tre forskjellige fysiske størrelser på selve huset:
Small case, medium case og large case.
Velger du en smallcase som er en vedig vanlig størrelse, med en hissig laderegulator og ekstrem evne til å lade så ber du for om mer strøm enn kjøleevnen til et lite hus kan levere. Da går den fort varm. Vi har mottatt mange tilbakemeldinger fra kunder som har kjøpt kostbart utstyr fra kjente merkevarer men som allikevel opplever overoppheting og at dynamoen enten kutter ut eller reduserer ladestrømmen til det halve. De har forsøkt å erstatte en liten dynamo som ikke er så kraftig med en dynamo av samme størrelse som leverer det dobbelte. Da sier det seg selv at kjølingen fort kan bli en utfordring.
God ventilasjon det er svært viktig.
Legg gjerne opp slanger som enten fjerner varm luft ut av motorrommet eller blåser kald luft inn mot dynamoen eller begge deler.
Sikkerhet
Sørg for at alle kabler er dimensjonert rikelig. Husk at ved beregning av dimensjonen på kabelene fra dynamo til batteri så må du ta med samlet lengde av pluss og minuskabelen når du kalkulerer spenningsfallet.
Alle kabelsko, terminaler, brytere, batteriskillere og tilkoblinger må være rene, solide og skrudd skikkelig til.
Vi har vært i mange båter med gamle kabler og et ledningsnett som minner mer om et ormebol enn et strøkent og sikkert strømanlegg.
Installasjon og gratis befaring på Østlandet
Ønsker du en gjennomgang, installasjon og oppfriskning av det elektriske anlegget i båten?
Kontakt Makspower på sales@makspower.no
-
Informasjon
Om oss Kjøpsbetingelser Personvern FAQ -
KundeserviCe
Kontaktinformasjon Returer Sidekart -
Support
sales@makspower.noTlf.: 91374100