Fler enn 330 båter, mange bobiler og hytter fått mer strøm og bedre ferie med Makspower
Superkvalitet: Ingen feil på ca. 1300 batterier levert.
Samme batterikonstruksjon som i Tesla biler. Kun det beste er godt nok.

Makspower Lithiumbatterier tåler seriekobling i 24, 36 og 48 volt i motsetning til de fleste andre Litiumbatterier

Referanser

Jon Winge med bobil og LiFePo4 batteri

Journalist og strømekspert Jon Winge finner løsningen med LiFePo4 batterier

Ønske nr. 1: Å være mest mulig uavhengig 220 volt for å lade batteriene. Ha nok strøm til å et par døgn uten å tenke på å lade.
Ønske nr. 2: Å kunne lade opp batteriene fortest mulig.

Situasjon: Vi har 2 x95 AH AGM blybatterier som tar mye plass og er blytunge (64 kg. tilsammen). Vi må kjøre i timevis for å klare å lade opp døgnforbruket av strøm.
Det er nesten håpløst.
Solceller: Det må vi skaffe oss som ekstra ladekilde. Det er jo bare å sette dem i solen. Så lader det fint.
Vektproblemer: Maks vektgrense for bobilen er 3500 kg. Den er allerede sprengt.

Spørsmål vi hadde: Bobilen er bygget på en Mercedes Sprinter. Motoren har en dynamo på 180 Ampere. Det er mye selv for et  LiFePo4 batteri som kan ta i mot opp til 150 ampere lading. Med blybatteriet ladet det allikevel ganske dårlig og ladetiden var lang. Derfor vurderte vi å montere en ekstern spenningsregulator for å få litt fart i ladingen. Da ville ladingen fort ha gått opp i langt over 150 ampere. Men det hadde fort blitt en komplisert og kostbar jobb å demontere dynamoen for ombygging. Makspowers laderegulator for LiFePO4 er i seg selv ikke så kostbar. Nå viste det seg at elektronikken i bobilen er meget omfattende. Den styrer også ladingen fra dynamoen. Vi valgte derfor å la det originale styringssyetem være i fred. Ladingen er begrenset av elektronikken til å være maksimalt 30 ampere. Det er akkurat passe og medfører at det lader ca. 30 ampere til batteriet er fullt.



Her må det testes litt

Hva skjer når vi belaster LiFePo4 batteriet med 100 watt over tid? Hvordan holder spenningen seg? Vi har video av Makspower LiFePo4 hvor vi viser at vi har tatt ut 98 amperetimer, belastningen er fortsatt 8 ampere og spenningen på batteriet er utrolige 12,39 volt. Vi legger ut videoen i nær fremtid. Vi sender gjerne videoen på mail.

Løsning: Jon går for Makspower 100 AH LiFePO4 batteri. Først var planen å montere 2 x100 AH LiFePO4 batterier. Men han ville forsøke med 1 stk. batteri først. Jon monterte også solcellepanel med Victron spenningsregulator. På denne måten kan solcellene kobles til LiFePo4 batteriet uten at batteriet overlades eller tar skade.
Litt testing må til. Makspower 100 AH LiFePo4 sluker lett all strømmen den gamle Ladac laderen kan by på. Det vil si 51 ampere (se bildet).


LiFePO4chargewithladac51amps

 

 

 


Mastervolt batterimonitor: Den ble installert og er et must. LiFePo4 batteriet leverer mer enn 100 amperetimer og ved utrolig høy spenning, Nå batteriet er tomt så kutter strømmen. Derfor er det helt nødvendig med en "tankmåler" for batteriet. Da kan du følge med på forbruk, lading, spenning og det du trenger for å ha full oversikt.

Erfaring: Sommeren 2015  ble det to turer på henholdsvis 4 uker og to uker. Det viser seg at batteriet lades mer enn raskt nok med 30 Ampere lading. Solcellene har vi aldri brukt. Vi kjører ikke lenge før batteriet er fullt. Spenningen holder seg utrolig høy til tross for at vi tar ut mye strøm. Vi hadde aldri behov for tilkobling til 220 volt lading selv etter to døgn med normalt forbruk. Batteriet har løst alle strømproblemer.

Mer nyttelast: Vi fikk en meget god bonus med 45 kg mer nyttelast. Dette er helt strålende !!

Vennlig hilsen Jon Winge