DC-DC Lader – Fordeler med DC-DC lader
En DC-DC Lader er i prinsippet en batterilader som går på 12 eller 24 volt.
Publisert fredag 17.11.2023 – Skrevet av: Johan Fr. Bruenech

DC-DC Lader kommer hovedsaklig i fire varianter med isolert jord og uisolert jord.
- Lade fra 12 volt til 12 volt
- Lade fra 12 volt til 24 volt
- Lade fra 24 volt til 24 volt
- Lade fra 24 volt til 12 volt
En DC-DC lader henter strøm fra en batteribank og leverer strøm til en annen batteribank. Vanligvis henter den strøm fra startbatteriet og leverer strøm til forbruksbatteribanken (bodelsbatteriet)
Noen DC-DC ladere har Bluetooth og kan konfigureres via app, som Victron Connect.
Auto Start og stopp av DC-DC lader, praktisk løsning i båt og bobil
Victrons Smart (Bluetooth) DC-DC ladere kan programmeres til å detektere når motoren starter slik at den slår seg på og av automatisk. Velger du en DC-DC lader så anbefaler vi at den har automatisk start og stopp funksjon.
Effektivitet er viktig
Victron har oppgitt effektivitet på 89% for Orion 30 ampere DC-DC lader.
Det vil si at denne versjonen av DC-DC lader avgir en del varme.
Victron Orion XS DC-DC 50 Ampere versjonen er kraftigere og mer effektiv.
Sørg allikevel for god ventilasjon.
Argumenter for og imot DC-DC lader:
- DC-DC lader er nyttig hvis du har 12 volt og trenger å lade en 24 volt batteribank.
Dette er ganske vanlig i båt som har en 12 volt dynamo og 24 volt baugpropell.
Da kan en DC-DC lader virkelig komme til nytte. - Fra 24 til 12 volt
Har du 24 volt system og trenger 12 volt, for eksempl til navigasjonsutstyr, stereo, eller annet som kun går på 12 volt, da kan en DC-DC lader vær meget nyttig for å lade batterier til 12 volt drift. - Bedre lading i bobil med DC-DC lader
I de fleste bobiler lader dynamoen over bilens elektroblokk. Til tross for at bobilen har dynamo på ca. 180 ampere, så lader elektroblokken sjelden mer enn 18 ampere. Mange investerer i litiumbatterier i bobilen. Litiumbatterier kan lades meget raskt men elektroblokken er en betydelig flaskehals.
En DC-DC lader som henter strøm fra startbatteriet når motoren går, vil kunne lade 30 ampere i tillegg til lading fra elektroblokken. Denne løsningen er meget effektiv og bodelsbatteriet lades vesentlig raskere. Det betyr mer tid til freecamping. - DC-DC og ladeprofiler
I DC-DC ladere med Bluetooth, Victrons Orion Smart DC-DC ladere, kan du i VictronConnect appen, velge forskjellige ladeprofiler til forskjellige batterityper som AGM, Litiumbatterier og andre.
Hvis du ønsker floatspenning (lavere spenneing) når batteriet er fullt, så velger du det.
Verdier kan også settes manuelt etter eget ønske. - DC-DC lader for å hindre at dynamoen blir for varm? Ikke tenk på det. En dynamo er laget for å lade og det klarer den fint uten DC-DC lader.
Trenger du DC-DC lader for å ha en ladeprofil for litiumbatterier?
I utgangspunktet er det ikke behov for noen spesiell ladeprofil for å lade litiumbatterier når du kjører båt eller bobil. Det finnes sikkert noen unntak. De aller fleste litiumbatterier og blybaserte batterier kan lades opp til 14,4 volt. Da er litiumbatteriene helt fulle.
Blybatterier kan fortsatt lades med 14,4 volt i lang tid for å få inn litt til. Det er allikevel ikke mye mer strøm så går inn i batteriet.
Du skal kjøre i mange dager (måneder for litium) med ladespenning på 14,4 volt før batteriene tar skade av det.
Er det mulig å sette en floatspenning i laderen, så gjør det. Anbefalt floatspenning kan være fra 13,5 til 13,8 volt

Artikkel fra Seilmagasinet
Se hva Seilmagasinet skriver om varme dynamoer.
