
Publisert fredag 14.03.2025 – Skrevet av: Johan Fr. Bruenech
Hurtiglading til sjøs – Volvo Penta Dynamo Oppgradering

Enough power in your boat means a comfortable vacation. Power problems mean unnecessary stress when we should be relaxing.
Det er flott med en super litiumbatteribank som leverer mye strøm.
Utnytter du litiumbatterienes utrolige evne til å bli ladet opp raskest mulig eller kjører du rundt i timevis for å lade?
Hvor mye kan vi lade?
Makspower litiumbatterier kan lades med 1C. 1C betyr batterikapasiteten i Ah (Amperetimer).
En batteribank på 300 Ah kan lades med 300 A (Ampere). En Hitachi 80A dynamo på en Yanmarmotor lader med under 40 A eller Mitsubishi 115A dynamo på en Volvomotor lader med 70 A, hvorfor ikke bytte til en Makspower dynamo og lade dobbelt så fort eller enda mer?
Har du en nyere Yanmar motor med Valeo 125A dynamo kan denne erstattes direkte med Makspower MP100 Mk.2. Se video lenger ned.

Oppgrader Dynamo, dobbel så rask lading
Volvomotoren er som regel utstyrt med enten 60A eller 115A dynamo. De lader henholdsvis 40 og 70-80 ampere. Mitsubishi 115A dynamoen fungerer godt med litiumbatterier og er en av de beste standard dynamoene i markedet.
Vanlig forbruk over et par dager blir fort 2-300Ah. Skal du lade opp med 60 A (maks 40 A i praksis) dynamoen så må du gå for motor i timevis. Mitsubishi 115 A dynamoen gjør det langt raskere.
Twice as fast charging
Both alternators can be upgraded to Makspower VP 100 and Makspower MP 200 alternators respectively. An upgrade results in approximately twice as fast charging.
Read more about alternators for upgrading here.
Dynamo Oppgradering for Volvo motorer
VP 100 Dynamo
Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut.Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut.
MP 200 Dynamo
Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut.Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut.
Vi skiller mellom motorer som bruker V-rem og flat rem (Serpentinrem)
Makspower VP 100 bruker V-rem
V-rem kan håndtere maksimalt 100 ampere lading. VP 100 dynamoen er derfor perfekt for alle motorer med V-rem.
V-rem er vanlig på eldre Volvo motorer i seilbåter. Bredden på remmen er viktig når du bestiller dynamo. Remmen kan være fra 10,5 mm bred til 12,5 mm.
Volvo motorer med V-rem har som regel svake dynamoer på 60-70 ampere og noen ganger enda mindre dynamoer.
Oppgradering til Makspower VP-100 dynamoen så får du betydelig raskere lading
Makspower MP 200 bruker flat rem.
Makspower MP 200 dynamoen erstatter Mitsubishi 115 a dynamoen.
Øk lading fra 75 til 160 ampere
Mitsubishi 115 a dynamoen er slettes ingen dårlig dynamo. Vi ser at den kan lade ca. 75 ampere med solide kabler og til gode litiumbatterier. Hvis din Volvo motor har flat rem så er det høyst sannsynlig at det er en Mitsubishi dynamo og at den kan byttes ut med Makspower MP 200 dynamoen.
Hva du kan forvente av Makspower MP 200 dynamoen?
Makspower MP 200 dynamoen kan lade like mye på tomgang som Mitsubishi 115 lader på fullt.
Vi har sett lading opp til 160 – 170 ampere under arbeidstemperatur.
Hva skal du tenke på før du installerer en kraftig dynamo?
1) Varme og dynamoer som lader litiumbatterier.
En dynamo har lav effektivitet. Ca. 50% av energien den produserer går til å lade. Resten utvikles til varme. Sørg for god ventilasjon i motorrommet. Har du ikke vifte så anbefaler vi at du installerer en. Etter 12 år som leverandør av litiumbatterier og dynamoer til 1500 + båter, så har vi ikke sett problemer med dynamoer som går i stykker.
2) Kabling er svært viktig. Dimensjonering av kabler i båter varierer mye. Noen båter har solide kabler som tåler mange ampere. I andre båter er det helt nødvendig å oppgradere til solide kabler hvis du oppgraderer til en kraftig dynamo..
Tynne kabler medfører varmeutvikling og redusert lading.
3) I noen båter lades det over hovedbryter på pluss siden og eller på minussiden. Vi er skeptiske til å lade over hovedbrytere. Det er fort gjort å komme borti en hovedbryter og stenge for ladingen. Den kan ødelegge dynamoen.
Hovedbrytere er ofte ikke i mye bruk og det kan fort medføre at det er oksydasjon i bryteren, spenningsfall, dårlig forbindelse og varmeutvikling.
Hvis du oppgraderer til en kraftig dynamo så anbefaler vi at kabler oppgraderes og at det ikke lades over brytere.
4) Spenningsfall, det er ladingens største fiende. Sjekk at alle forbindelser fra dynamoen og hele veien til batteribanken er riktig dimensjonert og at alle forbindelser er i orden. Husk å sjekke minusside på lik linje med pluss siden. Sjekk minuskabelen fra motorblokken som i de fleste tilfeller leder ladestrømmen fra dynamoen til batteribanken.
Spenningsfall kan måles fra dynamoens B+ til batterienes minus under lading. Mål deg nedover og du ser hvor spenningsfallet oppstår. Skru til alle bolter og forbindelser skikkelig.
5) Elektronisk batteriskiller, spenningsstyrt relee eller bryter
Sjekk at systemet som fordeler strømmen fra dynamoen til de forskjellige batteribankene er dimensjonert rikelig for mer ladestrøm. En dynamo kan lade svært mye når den er kald. Vi har Målt Makspower MP 200 dynamoen til 237 ampere når den er kald. Ta høyde for maks ladestrøm.
Vi anbefaler elektronisk batteriskiller praktisk talt uten spenningsfall.
6) DC-DC lader, er kostbar og unødvendig. Den vil som regel redusere ladingen. Bruk heller penger på en skikkelig dynamo og gode kabler.
7) Ladekurve for litiumbatterier, det trenger du ikke å tenke på. Du trenger ikke ladeprofil når du går for motor og lader batteriene. Dynamoen slutter å lade batteriene når den når ca. 14,4 volt.
8) Ekstern vs. Intern spenningsregulator.
Vi har testet begge løsninger og vi har vår egen Makspower spenningsregulator. Vår erfaring er at den beste, enkleste og rimeligste løsningen for raskere lading er å bruke en dynamo som er laget for å levere mye strøm fremfor å presse en dynamo til å levere mer strøm enn den er designet for.
Mange eksterne regulatorer har flere sensorer
For Yanmar, we offer the Makspower MP 100 alternator.
Older Yanmar engines usually have a 55 A alternator or the well-known Hitachi 80 alternator. Both alternators are very lazy and usually deliver less than 40 amps.
The Makspower MP 100 alternator delivers from 85 to just over 100 amps, depending on cable dimensions, cable lengths and battery type. Lithium batteries have a big advantage over lead batteries when it comes to accepting a charge.
Read more about Oline, Hanse 400 sailboat that has installed Makspower MP 100 alternator and Makspower lithium batteries. Click here for more information.
Makspowers Anbefaling
If you are comparing the price of a good solar cell package against an alternator upgrade, our recommendation is to study the new alternator carefully. An alternator is not dependent on either sun or location. Makspower's alternators charge very well at idle, a lot at cruising speed and do not need sun.
Makspower has three alternators for upgrading Volvo and Yanmar engines. Read more on our website.
Installation: Makspower collaborates with technicians in the Oslo area, Bergen Stavanger and Haugesund.
Be early if you want help.
Support: Contact Makspower when questions arise. You'll get a lot of useful information from us.
Send request here.
Makspower alternators for Yanmar and Volvo engines
Makspower alternators are an efficient upgrade for significantly faster charging than standard alternators.
Combined with lithium batteries, you have an optimal power solution.
You probably won't get better charging per penny than this.

Makspower MP100 for Yanmar
A raw alternator that fits most 3 and 4-cylinder Yanmar engines. Can be run on V-belt and Serpentine belt.
The dynamo has a built-in temperature sensor and external sensor cable for optimal charging.

Makspower MP200 for Volvo
For Volvo D2 engine. Replace the Mitsubishi 115 A alternator and charge twice as fast. The MP 200 fits right in the space of the Mitsubishi.
The dynamo has a built-in temperature sensor and external sensor cable for optimal charging.

Makspower VP100 for Volvo
For Volvo engine with 60 A alternator. The Makspower VP 100 alternator fits directly on the engine and charges significantly more than the original alternator.
The Makspower VP 100 alternator has a built-in temperature sensor and external sensor cable for optimal charging.
Lithium Selection:

Makspower 106Ah Ultimate
Our smallest battery!
Finnes også i 100Ah versjon.
Size (LxWxH): 260x173x213mm

Makspower 150Ah Ultimate
Our most popular battery!
Size (LxWxH)
330x173x216mm

Makspower 200Ah Ultimate
Our largest battery in the Ultimate range.
Size (LxWxH):
490x171x240mm

Makspower 300Ah Ultimate
Do you need maximum capacity in a box?
Size (LxWxH):
521x238x218mm