F.A.Q. – Ofte stilte spørsmål om strøm i båt.
Litium Batterier
Som forbruksbatterier er litiumbatterier vesentlig bedre enn AGM, GEL eller andre blybaserte batterier. De lever mye lenger og kan lades helt ut uten tusenvis av ganger uten å ta skade av det. Spenningen holder seg høy under bruk og du får ut hele kapasiteten.
Litiumbatterier er en meget god investering.
De koster mer men de varer også i årevis. Eksempel: 200 AH AGM batteri kan lett erstattes med et litiumbatteri på 100 Ah.
De eldste Makspower litiumbatteriene er levert fra 2013. Ingen kunder har rapportert om svekkelse av batteriene.
AGM og GEL batterier er uforutsigbare og kan gå i stykker etter en full utlading eller to.
AGM og GEL batterier fra anerkjente produsenter er ikke billig og du vet aldri hvor lenge de varer.
For noen er AGM og GEL batterier en grei løsning.
Hvis du ønsker dobbelt så mye kapasitet på samme plass og halvert vekt, så er Litiumbatterier løsningen.
Investerer du i litiumbatterier så vil du garantert få en vesentlig bedre opplevelse og mye mer lønnsomhet enn å kjøpe blybaserte batterier.
AGM og GEL batterier kan generelt lades med 0,2 C.
Makspower litiumbatterier kan lades med 1 C eller mer.
Det vil si at et 100 Ah GEL eller AGM batteri er anbefalt å lades med 20 ampere. Motstanden i blybaserte batterier øker raskt og ladingen, som de fleste har erfart, går veldig langsomt.
Et 100 Ah litiumbatteri kan lades mye raskere. Billige litiumbatterier har billig elektronikk og kan lades forholdsvis raskt.
Makspower 100 Ah litiumbatterier kan lades med 100 ampere eller mer, litt avhengig hvilket batteri du velger.
Har du en kraftig ladekilde, så kan du lade litiumbatteriene utrolig raskt. Vi har ladet Makspower 100 Ah litiumbatterier fra tomt til 100% fullt på 74 minutter. Blybatterier har ingen mulighet til noe lignende.
Det er vanskelig å sammenligne Makspower litiumbatterier med andre litiumbatterier. Det vi kan si er at feilraten på Makspower litiumbatterier er tilnærmet lik null. Selv de eldste Makspower litiumbatteriene, som nå (i 2024) er 11 år gamle, lever i beste velgående.
Ingen kunder har rapportert svakheter eller redusert kapasitet uansett hvor lenge de har brukt batteriene.
Det finnes billige litiumbatterier i markedet. Vår fabrikk nekter å gå ned på kvaliteten og produsere litiumbatterier med billige celler og komponenter for å få prisen ned.
Vi er enige i denne filosofien. Vi har også praktisk talt aldri reklamasjoner. Det betyr at kundene våre har gode opplevelser og varige løsninger
Noen aktører i markedet hevder hardnakket at den ene celletypen er bedre enn den andre.
Det blir omtrent som å si at Elon Musk har valgt feil celletype i sine biler. Cylindriske celler har vært produsert i flere tiår og er verdens desidert mest produserte celletype. Prismatiske celler er en nyere konstruksjon og blant annet brukt i BMW’s elektriske biler.
Noen hevder også at batterier med cylindriske celler har mange loddinger som kan løsne. Cellene er ikke loddet men sveiset sammen. Cylindriske celler finnes i alt av oppladbart verktøy og utstyr, som blir slengt rundt. Har du noen gang opplevd at batteripakken har falt fra hverandre?
Det som avgjør kvaliteten er ikke om det er cylindriske eller prismatiske celler men kvaliteten på cellene og hvordan cellene er montert i batterikassen og hvilken kvalitet det er på cellene.
Å hevde at den ene celletypen er bedre enn den andre anser vi som propaganda og ikke nøytral produktinformasjon.
Litium jernfosfat eller også kalt LiFePO4 batterier
er regnet for å være noe av det sikreste innen batteriteknologi. Google selv og se hva du finner av informasjon.
I noen tilfeller forveksles Litium Jernfosfat batterier med Litium ionbatterier eller andre typer litiumbatterier som er langt mer ustabile.
I mobiltelefoner, PC’er, powerbanks og mange andre produkter er det brukt andre batterikjemier som er mer ustabile enn Litiumjernfosfatbatterier.
I de aller fleste Makspower litiumbatterier finner du cylindriske celler i A grade eller A grade +.
Alle cellene er testet og matchet slik at de er praktisk talt identiske for å yte maksimalt.
Cellene er plassert i celleholdere for at de skal ligge stabilt.
Resultatet av de alle beste cellene og solid innfatning er at batteriene ser ut til å ha svært lang levetid.
Makspower har også batterier med A grade prismatiske celler. Vi ser ingen forskjell kvalitet, levetid eller bruksopplevelser.
Så lenge vi kun benytter de aller beste cellene vi får tak i, så er ikke celletype noe å bekymre seg over så lenge du handler hos Makspower.
Så lenge vi snakker om Litium jernfosfatbatterier LiFePo4, så er sjansen for at de tar fyr av seg selv omtrent lik null.
Blir litiumjernfosfat utsatt for 3-400 grader varme, så tar de fyr og de kan ikke slukkes. De brenner ut av seg selv.
Hvis litiumbatteriene tar fyr så er det sannsynligvis på grunn av en brann rundt batteriene. Da har du allerede et problem og bør søke sikkerhet med en gang.
Fra Chatgpt:
For litium-jernfosfat (LiFePO₄)-celler er det svært sjelden at det oppstår selvantenning sammenlignet med ,andre typer litium-ion-batterier, som litium-koboltoksid (LiCoO₂). Likevel kan ekstrem overladning forårsake termisk runaway, som kan føre til selvantenning.
Selvantenning i LiFePO₄-celler vil vanligvis ikke skje før spenningen per celle er betydelig høyere enn den normale maksimale ladespenningen. Forskning og erfaring tyder på at denne spenningen må overstige 4,5–5,2 V per celle, 18 til 20,8 volt på batteriet, før det er en reell risiko for selvantenning. Ved disse nivåene vil elektrolytten begynne å bryte ned, noe som kan føre til gassdannelse, oppbygging av indre trykk, og til slutt antenning.
Likevel er dette avhengig av flere faktorer, som temperatur, cellekvalitet og hvor raskt overladningen skjer. LiFePO₄ er generelt mer termisk stabil og mindre utsatt for farlig oppførsel enn andre litium-ion-kjemier, men sikkerhetsmarginene bør fortsatt overholdes nøye.
Hovedvalget er om du trenger batterier med Heat, uten Heat, med eller uten Bluetooth
I løpet av 11 år har vi levertMakspower litiumbatteri med Heat og Bluetooth til kun en båt. Batteriet er plassert i cockpitbenken og båten brukes om vinteren.
De andre 1599 båtene med Makspower litiumbatterier har standard litiumbatterier.
Sett sammen en batteribank av flere mindre batterier for å få en mest mulig robust batteribank. Flere BMSer betyr et mer robust batteri.
Sørg for at det ikke er noe som trekker strøm i båten under vinterlagring enten båten er på land eller i sjøen og uten landstrøm.
Makspower litiumbatterier har selvutlading på maks 3% i måneden. Batteriene kan lagres lenge uten lading.
En batterimonitor som står på trekker litt strøm. I løpet av en vinter vil den tappe batteribanken langt ned. Koble den ut for sikkerhetsskyld.
Slå av hovedbryter på pluss og minussiden. Er du fortsatt usikker på om strøm går ut av batteribanken, løft av kabelen på minustilkoblingen.
Er båten tilkoblet landstrøm så er floatspenning på 13,5 volt akseptabelt. Opp til 13,8 volt er ok.
De fleste Victronladere kan settes i Storage modus på 13,25 volt. Det er ok.
Makspower litiumbatterier kan brukes ned til minus 20 C. Du kan slå på lys og varmeapparat hvis du ønsker det.
Fra null grader og oppover kan du lade batteriene normalt.
Fra null til minus 10 C skal du være forsiktig. Fabrikken aksepterer å lade med 0,05 C ned til minus 10 grader.
Det vil si at et batteri på 100 Ah kan lades med inntil 5 ampere ned til minus 10C.
En litiumbatteribank på 300 Ah kan lades med inntil 15 ampere ned til minus 10 C.
Under minus 10 C skal litiumbatterier ikke lades.
BMS, Battery Management System
Dette er et kraftig elektronikk kort innebygget i batterikassen.
BMSen er programmert til å håndtere mange oppgaver.
Først og fremst så er BMSen en sikkerhetsløsning som overvåker og beskytter batteriet på mange områder:
* For høy temperatur, slår batteriet av
* For høy belastning strøm ut eller inn, slår batteriet av
* Balanserer cellene slik at de jobber synkront for maks kapasitet i batteriet
BMSen styrer ingen ladekilder enten det er lading fra dynamo, solcelleregulator eller batterilader.
Ladekildene styrer seg selv og stopper ladingen når batteriene er fulle.
BMSen slår seg ikke av med mindre det er en feil.
En feil kan være overbelastning i form av for mye strøm ut eller inn i batteriet.
En annen feil kan være at spenningen fra ladekilden blir for høy. BMSen stenger batteriet ved litt over 15 volt.
Men den stopper ikke ladekilden fra å lade videre.
Da får du garantert et problem med annet utstyr i båten og blybatteriene til start og baugpropell hvis ikke ladkilden stenges.
Noe er av den oppfatning at Litiumbatterier slår seg av og stenger for strøm når de er fulle.
Videre antar noen at dynamoen plutselig ikke har noe å lade til og dermed går i stykker.
Det er feil.
Dynamoen lader alltid til “noe”. Det kan være til andre batterier og forbruk i båten.
Etter å ha levert Makspower litiumbatterier til ca. 1600 båter, så har vi aldri i praksis verken sett eller hørt om noen eksempler på “dumpload” og skader på dynamo eller annet utstyr.
Vi anser dette som å være et fenomen i forumer og ikke noe å tenke på i en båt.
Makspower baserer sine uttalelser på erfaring fra år med bruk, testing og erfaringer fra 1600 båter som er i feilfri drift.
Vi lager enkle men robuste løsninger som fungerer i år etter år.
Statistikken vår taler sitt eget språk, mener vi.
Å bygge en solid Litium batteribank er viktig.
Et stort batteri med en liten / svak BMS kan være fristende på grunn av lav pris.
Skal du koble opp en inverter for å nyte litiumbatteriets muligheter for så å oppdage at batteriet ikke kan levere nok strøm til føneren, Nespressomaskinen eller annet som gjør livet i båten til en fin opplevelse, så har du kjøpt feil batteri.
Sett sammen litiumbatteribanken av flere batterier slik at samlet BMS kapasitet til å levere nok strøm til dagens og morgendagens forbruk er på plass.
Drop in Litiumbatterier ser ut som vanlige batterier. Alle ledninger og elektronikk er inne i batterikassen.
Sammenkobling av Drop in batterier er som å koble sammen vanlige batterier.
Feiler et batteri så har du fortsatt fler igjen.
Noen bygger batterier selv. Da har du ledninger til BMS og releer på utsiden av batteriene.
Feiler et komponent som BMSen eller et relee, så er hele batteribanken død.
Trenger du support eller deler fra produsenten så kan det være en utfordring.
Noen bygger batteriene selv og mener det er rimelig og bra.
Makspower litiumbatteriene er solgt i tusenvis og har praktisk talt en feilfri historie fra 2013 til nå. Vi foretrekker å ha ledninger, BMS og elektronikk på innsiden av batterikassen og ikke på utsiden.
Vi har utfordret Sjøfartsdirektoraet, konsulentfirmaet og de andre partene som har laget rapporten.
Vår oppfatning er at den så dårlig at den ikke burde ha vært publisert.
I ettertid er den også mer eller mindre trukket tilbake og ny rapport er under utvikling.
I rapporten fra Sjøfartsdirektoratet har de full fokuks på hva som må skje hvis spenningen fra dynamoen tar av og øker ukontrollert.
For å hindre at Litiumbatteriene blir utsatt for høy spenning så har de foreslått et sammensurium av løsning for å stoppe ladingen til Litiumbatteriene.
Løsningen er blant annet basert på å bruke relee utganger på Victron BMV 712 batterimonitoren, sette maks spenning i batterimonitoren, aktivisere et relee via utgangen på BMV 712 monitoren, via syltynne og sårbare ledninger, gjennom båten og til en releestyrt bryter som bryter strømmen til Litiumbatteriene.
Vi mener at dette er en usedvanlig lite gjennomtenkt løsning.
Et litiumbatteri har innebygget BMS som stenger batteriet hvis spenningen blir for høy. Allerede her er det den sikkerhetsfunksjon som AGM, GEL og andre batterier ikke har.
Du skal være ganske uheldig hvis dynamoen din går i stykker og lader med for høy spenning og samtidig at BMSen i batteriene går i stykker.
BMSen tåler 70-80 volt men stenger på ca. 15 volt.
Et annet poeng er at den høye spenningen fra dynamoen vil fortsatt være der og utsette start og baugpropellbatterient for høy spenning. Er det noe de fleste vet så er det at blybaserte batterier vil høyst sannsynlig begynne å gasse, utvikle knallgass og kanskje eksplodere.
Dette sier rapporten ingenting om. Hvis sikkerhet er i fokus så må dette tas med i rapporten.
Elektrisk utstyr i båten kan også bli ødelagt ved for høy spenning.
For oss ser det ut som de som har laget rapporten ikke helt har forstått hvor farene ligger. Det er ikke Litiumbatteriene som er problemet men båtens øvrige blybaserte batterier og elektrisk utstyr.
Å bruke de svært små og skjøre relee utgangene på Victron BMV’s bakside, for syltynne ledninger og i tillegg konfigurere batterimonitoren til å aktivisere relee utgangen er fullt mulig. Men det er fort gjort å surre til konfigureringen og at ledningene blir nappet ut eller skadet gjennom båten. De fleste båter har et virvar av ledninger og mange aner ikke hva de er til.
Makspower oppfatning er at Litiumbatteriene er godt rustet til å håndtere for høy spenning.
Det som er viktig er å stoppe kilden til for høy spenning. Er dynamoen problemet, stopp motoren, napp ut ledningen til ladelampen og dynamoen vil ikke starte å lade. Nå kan du starte motoren igjen, og komme deg trygt i havn.
Begynner dynamoen å lade allikevel, skru av kabelen på dynamoen B+. Start opp og kjør hjem.
Du har fulle litiumbatterier og nok strøm til kartplotter, autopilot og alt du trenger. Startbatteriet kan starte motoren mange ganger.
Makspower har dynamo MP200 som kan slås av og på med en bryter på feltstrømmen. Det er enkelt å lage tilsvarende på de fleste dynamoer.
Litiumbatterier med Heat og Bluetooth
I båt har du normalt ikke behov for litiumbatterier med Heat.
Selv om båten ligger på land om vinteren så er selvutladingen så lav at du ikke må lade i kulda. Litiumbatterier med Heat er dyrere enn standard litiumbatterier uten Heat (og Bluetooth).
Spar penger og kjøpt heller flere batterier.
Hvis du kjøper ett batteri og ikke har noen planer om å kjøpe flere batterier, da er det fint å ha en enkel app og Bluetooth for å følge med på strømsituasjonen.
De fleste kjøper ett eller flere batterier. Da er løsningen med Victron Smartshunt eller Victron BMV 712 batterimonitorene med Bluetooth og VictronConnect appen en vesentlig bedre løsning.
Det vi er ute etter er å overvåke hele batteribanken og ikke hvert enkelt batteri.
Appen som følger med litiumbatterier med Bluetooth er enkel.
Den viser i hvert enkelt batteri:
* Strøm (ampere) inn når du lader
* Strøm (ampere) ut under forbruk
* Spenning
* Temperatur i batteriet
* AH, amperetimer som er brukt
* SOC, State Of Charge i %
I tillegg kan du i noen apper se informasjon om de enkelte cellegruppene i batteriet. Feilkoder kan også dukke opp.
Hvis du skal ha fler enn ett batteri så er VictronConnect appen den rette løsningen. Dropp Bluetooth i batteriene og kjøpt Victron Smartshunt eller Victron BMV 712 batterimonitor. Utvider du batteribanken senere så dekker Victrons batterimonitorer fortsatt hele batteribanken
VictronConnect appen er en meget avansert men samtidig en brukervennlig app som dekker hele batteribanken.
I VictronConnect kan du sette mange viktige paremetere for å få perfekt avlesing på batteribanken.
VictronConnect appen tar inn alle VictronProduktene som har Bluetooth.
Ladere
SmartShunt batterimonitor
BMV 712 batterimonitor
Solcelleregulatorer
Batteryprotect
Styre relee utganger
Sette alarm på omtrent hva du vil
VictronConnect appen er gratis.
Makspower appen er en ryddig og fin app som viser det du trenger å vite. Alle Makspower litiumbatterier med Heat har også innebygget Bluetooth.
Setter du sammen flere heat Bluetooh batterier så anbefaler vi å innstallere en Vcictron batterimonitor og VictronConnect appen.
Da får du oversikt over hele batteribanken.
Makspower appen heter Makspower og kan lastes ned gratis fra Playstore eller Appstore.
Husk å lase ned Makspower Heat Bluetooth brukerveildening på Makspower hjemmeside.
For at appen skal fungere så må den ha tilgang til Stedstjenester/Posisjon.
Gi tilgang når du innstallerer appen. Har du glemt det så må du gi tilgang under Innstillnger i telefonen.
Litiumbatterier med Heat må du ha hvis du skal lade batteriene i kulda.
Lades det med aggregat under null grader så må batteriene først varmes opp, som går automatisk, før batteriet slipper inn strøm.
Et 100 Ah litiumbatteri har varmefolie som trekker 60-70 watt. Har du flere batterier så må det enda mer strøm til for å varme opp batteribanken.
Det betyr i praksis at solcellepaneler sannsynligvis ikke kan levere nok strøm til oppvarming av batteriene.
Men det er håp:
Makspower Litiumbatterier med Heat og Bluetooth kan ta i mot inntil 0,05 C ned til minus 10 grader. Det vil si maks 5 ampere pr. 100 Ah batteri.
Det betyr at du kan lade opp batteriene selv om det er relativt kaldt.
Dynamo og Lading
Dynamoen blir veldig varm når den lader uansett hva slags batterier den lader.
Halvparten av energien dynamoen leverer blir til varme. Resten går til å lade batteriene.
Lader dynamoen 100 ampere så betyr det at det går ca. 1400 watt inn i batteriene og omtrent det samme ut i varme. Det er klart at en relativt liten gjenstand som en dynamo blir veldig varm når den skal frigjøre så mange watt på en så liten overflate.
Det er riktig at litiumbatterier har veldig lav indre motstand og kan ta i mot mye strøm.
Det er allikevel en myte om at litiumbatterier nærmest tvinger dynamoen til å levere mer strøm enn den er laget for.
En dynamo lader alt den kan uansett hva slags batterier den lader til.
Makspower har (pr. 2024) levert Makspower litiumbatterier til fler enn 1600 båter. Vi har ikke sett noen sammenheng mellom lading til litiumbatterier og dynamoproblemer.
Dynamoer er veldig solide. Det er sjelden vi ser defekte dynamoer.
Ingen grunn til bekymring angående dynamoen hvis du innstallerer litiumbatterier.
Pussig nok så har mange begynt å ta på dynamoen i spørsmålet om dynamo og litiumbatterier.
Vår anbefaling er å slutte å ta på dynamoen. Den klarer seg utmerket på egenhånd.
Hvis du allikevel må ta på dynamoen når den lader, så kan du kjøpe grillvotter eller sveisehansker fra Makspower eller andre lokale leverandører.
Det er en vanlig oppfatning at dynamoen må beskyttes med ekstern spenningsregulator når den lader litiumbatterier.
Det er feil.
En ekstern spenningsregulator har som regel til hensikt å øke ladingen. Hitachi 80 dynamoen som sitter på mange Yanmarmotorer, lader under 40 ampere ved arbeidstemperatur. Med ekstern spenningsregulator lader den ca. 70 ampere. Det vil si at den lader betraktelig mer og utvikler mye mer varme som igjen skal avledes.
Til tross for at noen eksterne spenningsregulator har temperatursensor og tabeller for redusering av ladingen, så tvinges dynamoen til å lade mye mer enn den er laget for.
Derfor er anbefalingen om å bruke ekstern spenningsregulator ofte en selvmotigelse hvis hensikten er å beskytte dynamoen mot for høy varme.
Nei.
Det finnes ikke dynamoer som er laget spesielt for litiumbatterier.
En dynamo med intern spenningsregulator er forhåndsprogrammert til å lade til en maks spenning som vanligvis er 14,4 volt.
Dynamoen vil lade alt den kan for å nå målet.
Motstanden i batteribanken vil etterhvert øke og ladingen stopper når regulatoren i dynamoen senser 14,4 volt.
En god dynamo har ekstern senseledning som senser spenningen på batteribanken den lader til.
Det vil si at en dynamo med senseledning kompenserer for spenningsfallet fra dynamoen til batteribanken. Ladingen blir bedre og batteriene blir ladet helt opp.
En dynamo uten senseledning lader dårligere og maks spenning (fullt oppladet batteribank) tar lenger tid hvis den i det hele tatt blir ladet helt opp.
Nei. Det er ikke nødvendig.
En dynamo med innebygget regulator og ekstern senseledning er alt du trenger.
Dette er den klart enkleste og beste løsningen og den fungerer.
Eksterne regulator har i mange tilfeller en avansert ladeprofil og justerbare verdier. Det trenger du ikke.
Makspowers dynamoer har alle ekstern senseledning.
De lader raskt og riktig.
Mange andre standard dynamoer har også ekstern senseledning.
Ja det kan du. Du har heller ikke noe valg når du lader med dynamo.
Dynamoen lader alt den kan og det går mest strøm dit det er minst motstand. Startbatterier og batteriene til baugpropell er som regel blybatterier (AGM eller GEL).
Det brukes nesten ingen Ah (amperetimer) verken for å starte motoren eller bruk av baugpropell (kanskje ikke mer enn 10-15 Ah hvis du er ivrig).
Start og baugpropellpatteriene lades raskt opp til fullt og litiumbatteriene til forbruk lades paralellt.
Når alle batteriene er fulle så vil spenningen være omtrent lik på alle batteribankene.
Det er en misforståelse at du må ha DC-DC lader for å beskytte dynamoen for å bli for varm.
I mange tilfeller betaler du mer for å lade mindre hvis du kjøper DC-DC lader.
En dynamo er laget for å lade og det klarer den fint uansett hva den lader til.
Å lade litiumbatterier er meget enkelt.
Lad opp til spenningen når 14,4 volt ved 20 grader C.
Når denne spenningen er nådd så slutter dynamoen å lade. Så lenge du kjører motor og dynamoen lader, så vil spenningen holde seg på omtrent 14,4 volt på litiumbatteriene og alle de andre batteribankene.
Makspower litiumbatterier tåler denne spenningen i lang tid.
AGM og GEL batteriene får samme spenning.
I praksis er dette en ladeprofil som kun består av å lade til 14,4 volt og ikke noe mer komplisert.
En DC-DC lader har forskjellige ladeprofiler og du kan bestemme en absortion tidsperiode og floatspenning.
Det er ikke noe du trenger.
Dette produktet har vi testet og det fungerer på ingen måte som de skryter av i reklamen.
Å lade fem ganger raskere??? Er det mulig? Nei.
Vi testet dette på en Hitachi 80 dynamo som er vanlig på mange Yanmar motorer. I original stand leverer den under 40 ampere ved arbeidstemperatur. Med ekstern regulator til noen hundrelapper kan den lade omtrent 60 ampere.
Med Alternator til Battery charger skal Hitachi kunne lade nærmere 200 ampere eller mer?
Vi har et råd i slike saker:
When sounds too good to be true, it usually is.
Fra Alternator to Batterycharger reklamen:
The Alternator to Battery charger (A2B) connects very simply to an existing alternator(s) and
provides extremely fast and effective charge to the domestic/house bank (5+ times faster
than a stand alone alternator). The A2B achieves this performance by pulling down the
voltage on the alternator by putting a ‘load’ on it. This low voltage (at high current) is
amplified to a 4 stage charging profile at the domestic bank. Due to the A2B’s internal
splitting system there is the option to charge the starter battery too. The starter does not get
advanced charging, it simply gets a sufficient maintenance charge.
Vi har studert denne vidoene nøye og ser faktisk at en dynamo brenner opp ganske raskt.
Dynamoen er en helt normal 70 ampere dynamo, som er refurbished, bygget opp igjen til ny, på en fabrikk i Polen. Det er med andre ord grunn til å tro at dette er en dynamo i meget god stand. Vi kontaktet dynamofabrikken og fikk dette bekreftet.
Vi kontaktet også Victron direkte for å få underlag på hvordan dynamoen er testet. Vi ønsket å få detaljer på bordet. Det fikk vi ikke.
De bare bekreftet at hvis en dynamo lader en litiumbatteribank på 400 Ah eller mer, så brenner den opp. Noe mer forklaring fikk vi ikke.
Til sammenligning har vi 1200 Ah litiumbank i vår egen båt. Den lades med Hitachi 80 med ekstern regulator, vi har ladet med (Yanmar) Valeo 125 A dynamo og nå med Makspower MP 100 MKII dynamo. Dette har vi gjort i 8 år og fullstendig problemfritt.
Hvordan Victron har klart å brenne opp en dynamo er ukjent for oss. Dette er ikke vanlig og representerer på ingen måte hva du kan forvente i din båt.
Vi har påpekt overfor Victron at de har et stort ansvar i å gi ut god informasjon og ikke skremselspropagande.
Hva er enkleste vei til mer strøm i båten?
Bytt til litiumbatterier.
Innstaller en Victron batterimonitor som er konfigurert for litiumbatterier.
Nå ser du hvor mye strøm du bruker i døgnet og hvor fort du kan lade opp batteribanken.
Begynn med en passende størrelse på litiumbatteribanken. Du kan utvide etterhvert som behovet melder seg.
Lader det for sakte med dynamoen du har? Vurder en kraftigere dynamo.
Litiumbatterier og lading fra dynamo er forutsigbar og ikke avhengig sol eller vind.
Kartlegg strømforbruket i båten med en Victron batterimonitor eller tilsvarende.
En båt med et kjøleskap bruker minimum 100 Ah i døgnet. Har du to kjøleskap så er forbruket mye høyere.
Batterimonitoren gir deg svaret. Å gjette er unøyaktig.
Sjekk hvor mye dynamoen lader og hvor lenge du må lade for å fylle opp batteribanken.
AGM og GEL batterier er håpløse å lade opp.
Bytt til litiumbatterier og en kraftig dynamo.
Det kan endre livet i båten dramatisk og du får den ferien du lenge har drømt om.
Makspower har utstyrt mange båter for langtur.
Aktuelle ladekilder:
1)Dynamo: forutsigbar lading uavhengig vind og sol. Kan lade meget raskt.
2)Litiumbatterier: Stor kapasitet, kan lades raskt, lav vekt, pålitelige, tar liten plass.
3)Solcellepaneler: Må ha sol, lader dårlig med bare litt skygge, går fort i stykker hvis de er montert på dekk, monter på rack på hekken for best resultat.
Ha tilstrekkelig med solcellekapasitet og båten kan drifte seg selv. 400 til 600 watt i solen og uten skygge er en god start.
Vurder:
Vindmølle: lader dårlig i medvind, skaper vibrasjoner og uro i båten, må ha en god del vind for å lade.
Slepegenerator: lader greit under fart og dårlig på svai.
Efoy: Dyrt i innkjøp, dyr fuel, degraderes relativt raskt og dyr service.
Aggregat: Dyrt, tungt, mye seviceproblemer. Har du aggregat så trenger du en kraftig batterilader for å utnytte aggregatet til lading.
Victron Multiplus, Inverter og 230 volt i båten?
En inverter for å lage 230 volt er enkelt å innstallere og relativt rimelig. Den kobles til batteribanken og har vanligvis 2 stk. 230 volt uttak.
Inverteren kan brukes til å lade PC, mobiltelefoner, strøm til TV (velg 12 volt TV!), CPAP maskin, kaffemaskiner, føner, vaffeljern og vanlig husholdningsutstyr.
Inverteren er ikke en del av båtens 230 volt anlegg.
Inverteren må dimensjoneres meget kraftig for å bruke støvsuger. Støvsugere er hovedårsaken til at invertere går i stykker.
Av/På med kablet bryter eller fjernkontroll er mulig.
En inverter på tomgang (slått på) bruker ca. 0,5 til 0,7 ampere. Slå av når ikke i bruk.
Bruke USB tilkobling for lading av mobiltelefoner for å spare strøm.
Sørg for at batteribanken tåler å levere nok strøm og at kablene er godt dimensjonert.
Victron Multiplus er en integrert del av båtens 230 volt anlegg. Slå på Multiplusen som inverter og du har 230 volt i alle båtens kontakter.
Føn håret, lag kaffe og varm varmtvann med et tastetrykke.
Victron Multiplus sin effekt som inverter oppgis i VA, Volt Ampere. Trekk fra 20% for å få effekten i watt (ved 20 C).
Victron Multiplus har også en kraftig innebygget batterilader.
De mest populære Multiplusene:
Victron Multiplus 3000-120 2400 watt 120 amperelader Victron Multiplus 2000- 80 1600 watt 80 ampere lader
Del en svak kurs i land
Juster strømtrekket fra land og del en kurs med andre.
En suveren løsning som gir deg strøm og lading fra en liten landstrømkurs.
Victron Multiplus er selve hjertet i en strømlsøning enten du har båt, bobil eller hytte
Med en solid batteribank, god lading og Victron Multiplus dimensjonert for oppgaven så får livet i båten en ny mening.
Livskvalitet
Føner på badet, Nespressomaskin, vaffeljern, CPAP maskin, brødrister til frokostbordet, varm varmtvann for en dusj eller oppvask, lad batteriet til elektrisk påhenger, lad PC, mobiltelefoner, bruk blender, ismaskin, stavmikser og miksmaster.
Har du aggregat så vil Multiplusen lade batteribanken på kort tid.
Induksjons platetopp i båten høres fint ut.
Sjekk først hvor mange watt en induksjonstopp trekker. Det forteller deg en god del om hvilken inverter eller Victron Multiplus som må til for å levere nok strøm.
Eksempel Ikea induksjons topp med to soner:
Platetopp med induksjonssoner:
Foran: 16 cm – 1400 W, booster 2100 W.
Bak: 16 cm – 1400 W, booster 2100 W.
Spenning: 220-240V.
Tilkoblingseffekt: 3700 W.
Strømstyrke: 1 x 16 A.
Her ser vi at induksjonstoppen trenger en 16 ampere kurs og kan samlet trekke mer enn 4000 watt.
Alt er mulig men er du villig til å kjøpe en kostbar Victron Multiplus 12-5000 (4000 watt inverterdel), en stor litiumbatteribank, enorme kabler og bruke så mye strøm når du kan klare deg med gass eller en moderat inverter og vannkoker?
Tenk også gjennom hvordan du skal lade batteriene opp igjen.
Hvis du “må ha” induksjon, kjøp en løs induksjonstopp og en passende inverter.
Nei
En dykkerkompressor har en meget kraftig og uforutsigbar oppstartstrøm.
Å bygge et strømsystem basert på batterier i bly eller litium, med inverter og kostbare kabler er et risikoprosjekt som høyst sannsynlig ikke vil fungere.
Bruk kompressor med fossil motor eller fyll flaskene i land.
Hva må til for å innstallere litiumbatterier i båten?
Nei du må ikke bytte dynamo. Etter 11 år med litiumbatterier levert til fler enn 1600 båter, så ser vi ingen tendens til at dynamoene får problemer.
Du kan vurderer å oppgradere til kraftigere dynamo hvis du ønsker raskere lading.
Elektronisk batteriskiller, den klart beste løsningen for å fordele strømmen til alle batteribankene uansett om du har litiumbatterier eller ikke.
I mange båter fra ca. 2006 og nyere er det innstallert elektronisk batteriskiller. Tilnærmet null spenningsfall gir maksimal lading.
Victron Argofet er løsningen for deg som vil oppgradere.
Spenningsstyrt relee SVR: Mange båter har denne løsningen. Den vil ikke fungere godt nok med litiumbatterier til forbruk og bly til start og baugpropell.
Du kan bytte til et spenningsstyrt relee laget for litiumbatterier. Victron Cyrix LI kan fungere og egner seg til påhengsmotorer.
Til innebordsmotorer bruker du elektronisk batteriskiller.
Diodeskiller: Veldig vanlig i båter med Volvomotor. Det er spenningsfall i en diodeskiller, varmeutvikling og litt tap av lading men det vil fungere.
DC-DC lader som batteriskiller?
Glem det. Bruk elektronisk batteriskiller som tar ut potensialet i dynamoen og lader optimalt til alle batteribankene.
Brytere?
Brytere 1-2, 1+2 og slike saker, egner seg ikke til fordeling av strøm.
Bytt til elektronisk batteriskiller.
I forumer er det mange som sverger til DC-DC lader.
Årsaken er at dynamoen skal skånes for ikke å gå varm.
Andre argumenter går ut på at det må til for at det skal lade bedre.
Eksempel på hvorfor du ikke trenger DC-DC lader:
Volvos Mitsubishi dynamo på 115 ampere lader ca. 70 til 75 ampere til litiumbatterier. Den tåler det uten problemer.
Hvorfor bruke nesten kr. 5.000,- på en DC-DC lader for å få redusere ladingen til 50 ampere?
Betale mer for å lade mindre, med andre ord.
Victron Argofet koster ca. kr. 1.700,- fordeler strømmen perfekt til alle batteribankene og dynamoen lader maksimalt. Det er det du skal ha.
Hovedregel for best mulig sikkerhet:
Bruk separat batteri til start.
Da får du alltid startet motor og ladet batteriene.
Ankervinsj kan få strøm fra startbatteriet eller baugpropellbatteriet.
Baugpropell og hekkthrustere skal ha separate batterier.
Hvorfor ikke kjøre ankervinsj og baugpropell på litiumbatterier?
Hvis du holder igjen ankervinsjen så oppstår det et strømtrekk som er omtrent som en kortslutning. BMSen (elektronikken i litiumbatteriet) kan stenge batteriet av sikkerhetsmessig årsak.
Oppstartstrømmen på thrustere/baugpropell er også uforutsigbar og kan få litiumbatteriene til å slå seg av når du minst ønsker det.
Har du stor nok litium batteribank så kan du drive hva som helst.
Vi leverte i 2024 en stor batteribank til en Sweden Yacht 54. Den kan kjøre hekkthruster og baugpropell samtidig.
Alt er mulig hvis budsjettet er stort nok.
Det er flere løsningen som kan fungere når du innstallerer litiumbatterier i båten din.
Makspower har levert løsninger til omtrent 1600 båter.
Vi ser hva som fungerer.
Vi har erfaring fra de aller fleste båttyper enten det er seilbåter, motorbåter med en motor, to motorer, 12 og 24 volt.
Er du på Facebook eller i andre forumer, så vil du høre alle mulige forslag til løsninger. Man kan bli litt forvirret.
Våre løsninger er enkle og driftssikre. Spør oss om råd.
I mange båter er det gode kabler, godt dimensjonerte kabler og tilrettelagt for enkel innstallasjon av litiumbatterier.
I andre båter er behov for en skikkelig gjennomgang av kabler, elektrisk forbindelser og oppgradering av det elektrisk anlegget som ofter er korrodert, underdimensjonert, tyvkoblinger, null oversikt, koblet feil, og ikke egnet for videre sikker drift.
Uansett om du skal innstallere bly eller litiumbatterier så må du ha et elektrisk anlegg som er i orden for en sikker og god ferie.
Mange fokuserer på båtens kabler på + siden. Når sjekket du minus kabelen sist, den som er skrudd fast i blokka og som alle strømmen i båten går gjennom?
Med andre ord: sjekk båtens elektrisk anlegg grundig og få gjerne en erfaren tekniker til å hjelpe deg.
Du kan få tips og veiledning fra Makspower.
I mange båter er det bare å ta ut blybatteriene og sette litiumbatteriene rett på plass.
Hovedregelen er at litiumbatterier er til forbruk og ikke til ankervinsj eller baugpropell.
Får ankervinsjen strøm fra forbruksbanken så kobler du vinsjen til startbatteriet.
Det samme kan gjelde for baugpropellen.
Baugpropellen bør definitivt ha sitt eget batteri og helst så nær baugpropellen som mulig for maks effekt.
Sjekk at du ikke bruker et spenningsstyrt relee, SVR, som batteriskiller. Bytt til Victron Argofet elektronisk batteriskiller eller tilsvarende. Kanskje du har elektronisk skiller fra før.
Anbefalt: bytt diodeskiller til elektronisk skiller.
Etter en befaring vil en tekniker vil kunne gi deg råd om båtens tilstand og hva som bør og må oppgraderes for å innstallere litiumbatterier.
I mange tilfeller er innstallasjonen enkel.
I andre tilfeller må det byttes kabler, trekkes nye kabler og ryddes opp.
Kontakt Makspower for å få en veiledning hvor man kan starte prosessen. Jobber du side om side med tekniker så vil du spare tid samtidig som du blir godt kjent med båten din.
Hvordan lader jeg litiumbatteriene?
De fleste ladere kan lade litiumbatterier.
Når et litiumbatteri er tomt så slår det seg av.
Derfor er det viktig at laderen kan starte å lade fra null volt. Hvis du kobler til laderen og slår den på, enten lader den normalt eller den lader ikke.
Da finner du ut om laderen egner seg for litiumbatterier.
Dette er typisk for en lader som ikke kan lade fra null volt. Null volt på litiumbatteripolene oppstår når batteriet er helt tomt. Da skrur det seg av for å beskytte cellene.
Løsning: Koble et annet batteri med startkabler til litiumbatteriene. Da vil laderen bli lurt og starte ladingen.
Enda bedre løsning: Bytt til en Victronlader. Alle Victrons lader kan lade fra null volt.
Batteriet er tomt og stengt. Derfor er det ingen spenning på batteripolene.
Lad opp med en Victronlader eller laderen du har.
Starter ikke laderen din så koble til et annet batteri med startkabler.
Kjøpt Victronlader. Da er saken løst en gang for alle.
Noen Mastervolt ladere har en spesiell egenskap som heter “return to bulk”.
I noen tilfeller tillater den at spenningen synker ned mot 12,4 volt før ladesyklusen starter på nytt. Med landstrøm tilkoblet og laderen på, så kan du fort tro at batteriene er fulle. Ved 12,4 volt er litiumbatteriene nærmest fulle.
Lader med temperaturkompensasjon:
Denne funksjone skal slås av. Kan den ikke slås av så er laderen ikke egnet for litiumbatterier.
Lader med pulslading:
Pulslading er laget for å desulfatere blybatterier. Den funksjone må slås av. Kan den ikke slås av så bytt til en Victronlader eller annen lader laget for litiumbatterier.
For liten lader:
Tenk gjennom hvor fort du ønsker å lade batteriene. En liten lader bruker lang tid på å lade opp batteriene.
Lading over lang tid, floatspenning og storage modus:
Står batteriene på lading over lang tid så må laderen gå i floatspenning fra ca. 13,4 til 13,8 volt.
Storage spenning kan være ca. 13,25 volt som er fint.
Maks spenning på 14,4 volt er nødvendig.
Batteriene tåler litt mer men batteriene blir ikke fullere.
Kan ikke maks spenning justeres ned til 14,4 volt eller litt mindre, bytt lader.
Et 100 Ah (Ampere timer) Makspower batteri kan ta i mot fra ca. 100 til 150 ampere pr. batteri, avhengig BMSen i batteriet.
Har du flere batterier så kan batterbanken ta i mot samlet kapasitet fra alle batterien.
La oss si 100 ampere til hvert batteri: 3 x 100 Ah betyr ca. 300 ampere lading.
Makspower litiumbatteriene er med andre ord ingen flaskehals eller begrensning.
Når båten ligger ved kai og det er normalt liv ombord så brukes det en god del strøm.
Eksempler:
Kjøleskap 3 ampere i snitt
TV (12 volt) 3 ampere
Varmeapparat 3 ampere
Lys 4 ampere
Omtrentlig forbruk ca. 13 ampere.
Har du en 15 ampere lader og skal lade opp 200 Ah, så tar det lang tid. Det er bare 2 ampere igjen lade med.
Tenk derfor gjennom hvor mye strøm som brukes i bakgrunnen, hvor mye du ønsker å lade opp i løpet av natten eller dagen, og hvor kraftig lader du vil ha behov for.
Victron IP 22-30 ampere lader er den desidert mest solgte. Med 15 ampere forbuk er det fortsatt 15 ampere igjen å lade med.
Med landstrøm tilkoblet vil du klare å lade opp ca. 300 Ah litiumbatterier i løpet av et døgn.
AGM og GEL batterier er det langt værre å lade opp.
Victron Multiplus er en rå lader og inverter.
Multiplus 1600 lader med 70 ampere
Multiplus 2000 lader med 80 ampere
Multiplus 3000 lader med 120 ampere
I tilleg får du en suveren inverter.
Investerer du i en Victron Multiplus så vil du aldri angre.
Ladekurven for litiumbatterier er enkel.
Lad rett opp til 14,2 volt eller til 14,4 volt.
Det går litt raskere hvis laderen er satt til maks 14,4 volt.
Noen mener det skal lades med konstant Current/ampere eller konstant volt.
Ingen av delen er mulig.
Les mer om lading i Makspowers artikler.
Her finner du svaret.
Makspower litiumbatterier kan lades med 0,05 C ned til minus 10 grader.
Det vil si 5 ampere pr. 100 Ah batteri.
Har du flere batterier så kan du lade mer.
Hvordan få mest ut av solcellepaneler i båt?
Solcellepaneler på dekk og på lukegarasjen er vanlig.
Utfordringen med solcellepaneler på dekk er at det er alltid skygger fra seil, bom, kicken, masten og et eller annet som skygger for solen.
Uansett hva produsenten av solcellepaneler hevder, så er skygge noe som tar knekken på ladingen. På dekk og lukegarasje er det alltid skygger.
Solcellepaneler på dekk er en svak løsning
* Solceller består av et keramisk materiale. De sprekker lett og de små trådene i panelet blir veldig fort skadet når panelene tråkkes på eller blir utsatt for mekanisk påkjenning. Regn med kort levetid og lite lading
* Limer du solcellepanelet til underlaget så vil du angre når panelet må byttes ut. Da er gelcoaten full av Sikaflex som du aldri får bort. Kanskje du ikke får tak i et nytt panel med samme mål?
* Skrur og limer du panelet så har du ødelagt glassfiberen.
* Vårt forslag: bruk velcro fra Biltema og lim fast panelet på denne måte. Det sitter godt og du har gode muligheter for å fjerne limrestet og bleke gelcoaten når panelet må fjernes. Ingen skruehull og lim igjen.
Dette er en suveren løsning. Da får du bra med sol fra morgen til kveld mens du seiler. Du kan også bruke rimeligere solcellepaneler med aluminiumsramme fremfor fleksible og semirigidpaneler som ofter koster mer.
Du kan supplere med flere paneler i solen på dekk når du kommer frem.
Vi kobler solcellepaneler alltid i paralell i båt. Det er fordi hvis et panel får skygge så går det kraftig utover alle solcellepanelene. Spesielt er dette viktig hvis du setter ut solcellepaneler på dekk.
Har du solcellepaneler på en targabøyle så er de mindre utsatt for skygge. Bruker du kabler med litt solid tverrsnitt så er spenningstapet relativt ubetydelig enten du kobler i sere eller paralell.
Går et panel i stykker i serie, så døre panelene. I paralell fortsetter de andre panelene å lade som før.
Ja takk, begge deler.
Det kommer faktisk litt an på hvor du oppholder deg.
I hjemlige strøk kan det lade meget bra i solen. Men været er uforutsigbart. Er det ikke sol i noen dager men bare litt overskyet, så lader det minimalt.
Det er ikke slik at solcellepaneler lader bare det er litt lys.
Er du i solrike strøk så er det en helt annen sak. Da kan du stole på god lading.
En dynamo vet du lader når motoren går. En kraftig dynamo kan lade opp en dags lading med solcellepaneler på meget kort tid.
Solcellepaneler med half cut er laget slik at panelet består av to paneler. Solcellepaneler er egentlig delt i to paneler.
Kommer det skygge på den ene halvdelen, så fortsetter den andre halvdelen å lade.
Vi mener du har flaks hvis du får skygge bare på en halvdel og ikke den andre.
Det er et tvilsomt salgsargument.
Noen paneler er såkalt skyggeoptimalisert. Det kan være basert på halfcut prinsippet.
Noen paneler sies å være tosidig. De får med seg litt lys som treffer baksiden av panelet.
Det er en tvilsom løsning
Det er bedre med et lite panel i solen fremfor et stort panel med skygge.