Fler enn 330 båter, mange bobiler og hytter fått mer strøm og bedre ferie med Makspower
Superkvalitet: Ingen feil på ca. 1300 batterier levert.
Samme batterikonstruksjon som i Tesla biler. Kun det beste er godt nok.

Makspower Lithiumbatterier tåler seriekobling i 24, 36 og 48 volt i motsetning til de fleste andre Litiumbatterier

Referanser

Hallberg Rassy 39 Seilbåt

Erstattet AGM med Makspower 200 AH LiFePO4 batterier

Har aldri hatt så mye strøm. Lades på et blunk fra 2 x 60 A dynamoer. HR39LifePo4Norway
Spart mye vekt (ned fra 150 kg til 28 kg) og plass. Opplever å ha mer strøm enn
med de gamle 500 AH blybatterier på grunn av helt annen ladekarakteristikk.

Hei
Først takk for lånet for amperemeteret. Det var nyttig. Jeg målte ca. 50 A ladning fra begge dynamoer når batteriene
var på ca. 60% av full kapasitet og motoren gikk 1500 omdr.(48A vs 53A).  
Batterimåleren i båten viste da ladning litt over 80amp og differansen var lading av startbatteri og forbruk.
Tror jeg skal vurdere ekstern regulator da begge dynamoene er ratet 70 A og det burde da være mulig å få ut noe mer.
Skal også sjekke kabeltversnitt. De er muligens litt langt strekk fra dynamo til batteri.

Erfaringen så langt med LiFePO4 batteriene fra Makspower.
Jeg anskaffet to stk 100 amperetimer LiFePO4 batterier fra Makspower tidlig i årets sesong.
Min båt er en Seilbåt Hallberg Rassy 39 hvor jeg tidligere har brukt to  250 Ah AGM batterier.  
Den umiddelbare forskjellen var jo vekten, 2 x 13,8 kg mot 2 x 75kg gjør en betydelig forskjell.
Jeg har nå en nominell kapasitet som er vesentlig mindre enn den jeg hadde tidligere, 200 mot tidligere 500 Ah,  men jeg har ikke opplevd det slik.
For det første var jeg med de tidligere batteriene nøye med ikke å utlade de mer enn ca. 50%. Da forsvinner 50% av kapasiteten slik at jeg egentlig bare hadde 250 Ah tilgjengelig. 
Men den største forskjellen er ladekarakteristikken på batteriene. Ved motorgange har jeg tilnærmelsesvis full ladestrøm i hele kapasitetskurven, dvs. at hvis jeg da har ladet ut 50 Ah over
en natt så skal det ikke lange tiden motorkjøring til for å topplade batteriene igjen.
Mitt oppsett gir ca. 80 A ladestrøm og den holder seg mer eller mindre konstant til batteriene er toppladet.
50 Ah er ladet opp igjen i løpet ca. 40 minutter motorkjøring. Slik var det ikke med de gamle batteriene,
det gikk flere timer med motorkjøring før de var tilnærmet fulladet igjen.
Vi ligger mye i uthavn og dette er derfor et stort poeng for oss.

Strømopplegget mitt kan beskrives som følger:
To dynamoer på motor på 70A hver.
Sterling regulator for motorlading og fordeling til forbruk og start banken.

Odelco DCC 4000 batteriovervåkning

Mastervolt 40 A landstrøm lader
Batteriovervåkningen DCC 4000 fungerer utmerket på de nye Litium jernfosfat batteriene, den bare måler strømmengde inn
og trekker fra strømmengde ut for å finne ladestatus på batteriene. Den har en mulighet til å sette en ladeffektivitet og var fabrikkinstillt
på 5% overlading. Denne måtte jeg sette til 0 ellers viste den feil ved gjentatte oppladinger. Dette viser at i praksis er det lite tap i de nye
batteriene, du får tilbake den strømmengden som er ladet inn praktisk talt uten svinn.

Sterling laderegulatoren er jeg litt mer usikker på.
Den fungerer som en DC til DC spennings hever dvs. at jeg får ut 14.4V ladespenning, men jeg ser at den ikke klarer å levere maks strømstyrke av hva dynamoene er ratet til. En ekstern regulator vil muligens kunne gi meg enda høyere ladestrøm og dermed redusere nødvendig daglig motortid. Maks ladestrøm er nå blitt mye viktigere enn stor kapasitet på batteribanken. Hvis jeg kan dekke døgnforbruket med rundt en 30-45 min motorbruk pr dag vil vi kunne klare oss uten landstrøm i hele ferien. Såpass motor vil man i iallfall  kjøre bare for å komme ut og inn av havn. Andre ladekilder som solceller vil jo bare bedre dette bildet ytterligere.

Mastervolt laderen fungerer greit med Litium jernfosfat batteriene, den lader batteriene greit opp. Det eneste jeg har merket er at når jeg har litt belastning på mens jeg ligger på landstrøm f.eks. at kjøleboksen går så vil batteriene tappes litt, jeg har opplevd maks 10% av kapasitet. Vedlikeholds spenningen på laderen er antagelig noe lav 13.2 – 13.4 V. Hvis jeg øker den til 13.6 – 13.8 V så burde dette problemet forsvinne.

Oppsummert vil jeg si at den nye teknologien som LiFePO4 batteriene representerer oppleves som et stort fremskritt. Batteriene fungerer utmerket ved bare å settes rett inn i et anlegg som er beregnet på blybatterier. Men man kan få enda mer glede av de ved å optimalisere anlegget. Målsettingen for meg er å få så kort ladetid for motor som mulig.

Det er bare et spørsmål igjen og det får vi ikke svar på uten å prøve og det er: Hvor lenge varer de?

Hilsen

Jan Einar Horne