Fler enn 1000 båter, mange bobiler og hytter fått mer strøm og bedre ferie med Makspower
Markedets beste batterier: 5000 batterier er levert og i drift. Feilraten på batteriet er tilnærmet null
Samme batterikonstruksjon som i Tesla biler. Kun det beste er godt nok.

Makspower Lithiumbatterier tåler seriekobling i 24, 36 og 48 volt i motsetning til de fleste andre Litiumbatterier

LITHIUM FAQ

LITHIUM i båt

BMS Battery Management System og lading, hva er BMSens begrensning?
Makspower LiFePo4 batterier leveres med BMS 150 A og i noen tilfeller med BMS 100 A. Produsenten av BMS oppgir maks strøm inn og ut til å være 100 eller 150 Ampere avhengig hvilken BMS du velger. I praksis betyr BMS 100 A at batteriet kan belastes med 70-80 Ampere og BMS 150 A med inntil 100 Ampere.
Dette gjelder lading og utlading.

Hvor fort er det mulig å lade Makspower LiFePo4 batterier?
BMSen forteller hvor mange ampere elektronikken i batteri kan ta imot. Ladekilden som dynamo, landstrømlader, solceller eller annet er som regel flaskehalsen og ikke batteriene.

To Makspowerbatterier med BMS 150 A kan i praksis ta i mot inntil 90 ampere pr. batteri og til sammen ca. 180 ampere.

Hvor mye lader en dynamo?

En dynamo lader maks når den er kald og har riktig turtall. Når dynamoen blir varm og har driftstemperatur så er det normalt at ampere synker med rundt 30%.
Mitsubishi 115 A dynamo som er vanlig på mange Volvomotorer lader opp til 120 ampere når den er kald. Når den er varm lader den fra 70 til litt over 80 ampere.

Hitachi 80 A dynamoen lader opp til ca. 60 ampere kald. Varm lader den sjelden mer enn 40 ampere.

 

Dette er normalt for de fleste dynamoer.
Kontakt Makspower hvis du har spørsmål om lading med dynamo og kraftigere lading.

 

Makspower LiFePo4 batterier og maks ladespenning

Maks ladespenning er 14,4 volt +/- 0,2 volt. Lading med spenning høyere enn dette vil kunne skade batteriene.
Maks ladespenning på 14,4 volt er tilstrekkelig for Makspower Lithiumbatterier og for de fleste bly baserte batterier .

Makspower LiFePO4 batterier og tilstrekkelig ladespenning

Makspowerbatteriene er praktisk talt fulle allerede ved 14,2 volt. Følger du med på Victron Batterimonitoren (eller tilsvarende monitor for Lithiumbatterier) så vil du se at når spenningen på batteriene når 14,2 volt så synker ladestrømmen i ampere raskt og ned mot null ampere.
Det er et godt tegn på at batteriene nærmer seg fulle.

 

Ladespenning fra forskjellige ladekilder
Dynamo: De fleste dynamoer er satt opp til å lade opp til 14,4 volt.
Ikke alle dynamoer når 14,4 volt. Noen dynamoer går høyere og noen lavere.

En dynamo har som regel innebygget spenningsregulator fra fabrikken.  Den er ikke justerbar og satt til å lade opp til en forhåndsbestemt spenning (normalt fra 14 til 14,4 volt). Det betyr i praksis at spenningen blir stående på maks når batteriene er fulle.

Dynamoer har ikke floatspenning. Det vil si at spenningen ikke senkes når batteriene er fulle.

 

Dynamo og spenning under lading
Når dynamoen leverer maksimalt med ampere så er spenningen langt under 14,4 volt. Det er først når batteriene nærmer seg fulle at spenningen stiger til maks av spenningsregulatoren er satt til.
Når batteriene lades så er det ampere som teller. Spenningen under ladingen er ikke så viktig.

Eksempel: I egen båt har vi Makspower 1200 Ah Lithiumbatterier og to dynamoer. Det lader ca. 250 ampere ved 13,5 volt. Spenningen stiger etter hvert som batteriene fylles opp.
 

For å forstå hvordan det lader så er det viktig å bruke en batterimonitor som viser ampere og spenning.
Å måle spenning alene vil ikke gi god nok informasjon om hvordan det lader.