Fler enn 1000 båter, mange bobiler og hytter fått mer strøm og bedre ferie med Makspower
Markedets beste batterier: 5000 batterier er levert og i drift. Feilraten på batteriet er tilnærmet null
Samme batterikonstruksjon som i Tesla biler. Kun det beste er godt nok.

Makspower Lithiumbatterier tåler seriekobling i 24, 36 og 48 volt i motsetning til de fleste andre Litiumbatterier

LITHIUM FAQ

LiFePo4 Viktig informasjon

Makspower LiFePO4 Lithium Jernfosfat batterier er batterier på øverste hylle.

Her er svar på mange aktuelle spørsmål.

 

Cylindriske og Prismatiske celler, hva er best?
Dette diskuteres ofte. Skal du investere i kvalitets løsninger til båten, bobilen, hytta eller andre formål så er det godt å vite at du kjøper gode produkter som holder det de lover.

Da dukker ofte diskusjonen om celletyper opp.

 

LiFePO4 sylindriske celler

Makspower batteriene er bygget opp av sylindriske celler. Cellene er punktsveiset sammen for å danne et større batteri. Cellene er ikke loddet sammen men sveiset sammen. Sylindriske celler er verdens desidert mest brukte celletype. Du finner dem i alt fra oppladbart håndverktøy til Tesla biler og spesial batteripakker håndlaget for elitesoldater i det Norske forsvaret. De er altså bygget for å tåle en støyt.
Hadde de ikke vært solide så hadde den oppladbare drillen din hatt kort levetid. Eller Teslaen hadde vært parkert.

Under høy belastning vil en celle avgi varme. Med sylindriske celler er det litt luft mellom cellene. Dette kan være positivt for at cellen skal kunne kjøles bedre.Prismatiske celler er pakket litt tettere. Muligheten for kjøling er derfor noe dårligere. Om dette har noen praktisk betydning til de formålene batteriene skal brukes til tror vi ikke.

 

LiFePO4 Prismatiske celler
Disse cellene har samme kjemi som sylindriske celler. I stedet for mange mindre celler så er batteripakken satt sammen av normalt 4 større celler. Cellene er så skrudd sammen med kabler. Dette er også en solid konstruksjon.

Fabrikkene som produserer cellene informerer om at cylindriske celler er en bedre konstruksjon enn prismatiske. I praksis betyr dette lite eller ingenting for en kunde.
Makspower tilbyr begge løsninger. Du kan velge selv.

 

Hva som er likt for begge celletypene:

Egenskapene til å ta i mot lading, kapasitet og evne til å levere strøm er den samme i prismatiske celler som for sylindriske celler. Det samme gjelder egenskaper i kulde og varme.
BMSen Battery Management System som er inne i batteriepakken produseres som regel av frittstående fabrikker. De har standard versjoner og spesialversjoner alt etter batteriprodusentens ønsker.


Er noen av battericellene "billig batterier" Hvorfor er noen batterier dyrere enn andre?
Makspower er i kontinuerlig kontakt med flere fabrikker for å til en hver tid vite at vi har gode produkter, til riktig pris, en produsent som har kunnskap og som tar ansvar for sine produkter.

Makspowers fabrikk produserer cellene selv. De monterer deretter til komplette batteripakker. Noen "produsenter" kjøper celler der de får en god deal og monterer batteripakker selv. Det er svært vanlig. Kvaliteten kan sikkert være like bra men kanskje noe mer usikker.

Denne feilinformasjonen kan du lese mange steder på nettet hos mange av våre konkurrenter
"Alle våre lithiumbatterier er bygget av prismatiske LiFePO4 celler, som er den aller mest stabile og sikre lithiumcella. Batteriene er bygd av 8-12stk (3,3V 25AH eller 50AH alt etter hvor stort batteriet er) prismatiske celler av meget høy kvalitet. Cellene blir skrudd sammen med solide forbindelser i toppen av cella (ingen lodding). Til sammenligning har «billigere» lithiumbatterier fra ca 133stk 3,3V 3A sylindriske celler som er loddet sammen i topp og bunn. Ryker en lodding etter år med vibrasjoner vil batteriet blir ødelagt. Vi mener helt klart at prismatiske celler er en mer solid og varig løsning som absolutt er verdt den ekstra kostnaden ved anskaffelse".

Dette er ren bløff. Det er omtrent det samme som å hevde at Elon Musk har valgt feil batterier til Tesla bilene.
Cellene er heller ikke loddet sammen. De er sveiset sammen.
Makspower har solgt mer enn 5000 batterier med cylindriske celler. Ingen celler har feilet eller gått fra hverandre i sveisen. I mangelen på gode salgsargumenter så ser vi feilinformasjon dukke opp av og til.


Makspower leverer både cylindriske celler og prismatiske celler. Prisen fra fabrikken er den samme.
 

Så var det prisen,
Makspower importerer og selger direkte til kunder. Konkurrenter importerer og selger via flere og fordyrende mellomledd.

I markedet ser vi at det tilbys LiFePO4 Litium jernfosfat batterier med samme spesifikasjon men til vidt forskjellige priser. Hvorfor er det slik?
Makspower kan kjøpe batterier basert på sylindriske celler eller prismatiske celler. Prisen fra fabrikk er nøyaktig den samme.
Vi ser at i markedet er prisen på batterier fra våre konkurrenter opp til 40% høyere. Årsaken til det er enkel å forklare. Prisen fra fabrikk er den samme på sylindriske celler som for prismatiske celler.

Med høye driftsutgifter og salg gjennom flere ledd må prisene bli alt for høye.Det er ikke til å unngå at prisen raskt blir vesentlig høyere enn våre priser.

Er det ikke slik at prisen På LiFePo4 må gå ned etterhvert?
De aller fleste LiFePo4 produsenter tar betalt i US Dollar.
Den Norske krone har svekket seg betydelig i flere år.
Samtidig har prisen på LiFePo4 batterier sunket noen få prosent i året.  Kostprisen har ikke endret seg betydelig de siste fire - fem årene. Makspower er i kontakt med mange fabrikker. Det er på ingen måte varslet noen prisras i tiden som kommer.

LieFePo4 og Bluetooth i batteriene? Det høres fint ut.
Mange batterier tilbys med Bluetooth tilkobling eller også kalt Blåtann.
Med Bluetooth tilkobling til et LIFePO4 batteri kan du koble deg på batteriet med en Smartmobil. Da kan du få opp mye interessant informasjon om batteriet og helt ned på cellenivå. Du kan få ut spenning, cycler batteriet har gjort og hvor mye strøm som er i batteriet og mer.

Vanligvis må du logge deg på hvert enkelt batteri for å se status. Så må du logge deg av batteriet og inn på neste batteri. Det er litt upraktisk.
Tillegget i pris for Blåtann er også ganske høyt.

Er det praktisk med Bluetooth og får jeg informasjonen jeg har bruk for?
Den informasjonen du trenger er informasjon på hele batteribanken.
Hvor mye strøm bruker jeg?
Hvor mye lader det?
Hvor mye strøm har jeg igjen?
Hvor lenge kan jeg bruke batteriene før jeg må lade?