
Opprydding i det elektrisk anlegget?
Hvorfor rydde opp båtens elektriske anlegg?
Det er enkelt å få en tekniker til å se over båtens elektriske anlegg, rette feil og mangler slik at båtferien blir feilfri.
Noen av de mest irriterende problemene i ferien er relatert til strøm eller mangel på strøm og utstyr som slutter å fungere, midt i ferien, rett før eller under en regatta.
Vanlige feil i båt:
- Spenningsfall i ledningsnettet
- Varmeapparatet starter ikke
- Kjølekompressoren fusker
- Autopiloten faller ut
- Ankervinsjen er ustabil
- Dynamoen lader dårlig
Nye båter er som regel vel organisert, kablet, dimensjonert skikkelig og en god basis for innstallasjon av litiumbatterier, oppgradert dynamo, kombinert lader og inverter og annet utstyr som sikrer en fin ferieopplevelse.
Eldre båter kan være i god elektrisk stand men vanligvis er de preget av tidens tann, fukt, tyvkoblinger, uoversiktlige ledninger og svake forbindelser.
Men vi ser at det i mange båter er koblet utstyr som ikke fungerer, ledninger som ikke lenger har en misjon, korroderte brytere, korroderte kabelsko, og mange feilkilder som kan forårsake irriterende og fatale feil, midt i ferien.
Utfordringen: Vi ser at mange båter er helt på kanten eller langt over når det gjelder å ha et pålitelig strømopplegg. som kan slutte å fungerer når du trenger det mest og det er når du bruker på på familietur, seiler VM, Færdern, til Skagen om høsten, til Shetland eller på langtur.
Vi får mange henvendelser fra båter som skal på kort eller lang tur og plutselig så lader det ikke, batterimonitoren viser feil, dynamoen er død og inverteren fungerer ikke eller det er helt svart i båten.
ARC, langtur og feil i det elektriske anlegget
I 2023 fikk vi telefon fra fire båter som var på vei ut fra Las Palmas. I alle båtene var det problemer med strøm, lading, batterimonitor som viste at det var strøm i batteribanken men alt var svart. Vi fikk alle båtene «på beina» med litt telefonsupport og instruksjon om hva som skulle gjøres. I 2024 fikk vi henvendelser fra to båter på vei til Kap Verde. Det lader nesten ikke. Dynamoer ble sendt til Kap Verde og vi fikk i gang strømproduksjonen.
Årsakene er ofte de samme: ledningsnettet er dårlig, minustilkoblinger er svake, det er korrosjon i brytere, på terminaler og det er et rot av ledninger vi ikke vet hva brukes til. Ledninger er ikke merket og det er nesten umulig å finne feilen eller feilene.
Makspower samarbeider med dyktige innstallatører med lang erfaring med strøm i båt.