Fler enn 950 båter, mange bobiler og hytter fått mer strøm og bedre ferie med Makspower
Superkvalitet: 4500 batterier er levert og i drift. Feilraten på batteriet er tilnærmet null
Samme batterikonstruksjon som i Tesla biler. Kun det beste er godt nok.

Makspower Lithiumbatterier tåler seriekobling i 24, 36 og 48 volt i motsetning til de fleste andre Litiumbatterier

 

Bobiler har to stort sett to utfordringer: De er for tunge, har for lite strøm og dårlig lading

 

Bobil og vektproblemer

 

De fleste bobiler veier allerede fra leverandøre tett på maksgrensen 3500 kilo.


Da er det lite nyttelast igjen til mat og utstyr.

Hvordan reduserer vi vekten og øker nyttelasten?

Blybatterier som normalt leveres med bobilen har liten kapasitet, lades sakte, har kort levetid og er svært tunge.

Her erstattes et 95 ah blybatteri med Makspower 150 ah LiFePO4 batteri. 12 kilo ned i vekt og tre ganger så mye strøm.

Det er mye vekt å spare ved å bytte til Makspower Lithiumbatterier.

AGM og GEL batterier som er vanlig i bobiler er begge tunge blybatterier.
Blybatterier med oppgitt kapasitet på 100 Ah får du vanligvis ikke mer ut av enn 30-40 Ah eller 30-40% av oppgitt kapasitet.
Årsaken er at blybatterier som lades helt ut går meget fort i stykker, mister kapasitet og blir enda tregere å lade.
Etter vinterlagring av bobilen er det mange som opplever døde blybatterier hvert år.
AGM og GEL batterier på 100 Ah veier ca. 32 kilo.
Makspower LiFePO4 batterier på 100 Ah (mer enn dobbelt så mye strøm, veier under 14 kilo.
Bytter du 100 Ah blybatteri så har du oppnådd 18 kilo mer nyttelast.

Har du 200 Ah blybatteri så vil et Makspower 100 Ah batteri lett ersatte dette batteriet.
Da er vekten redusert med nesten 50 kilo.

Mange som får erfaring med Makspowerbatteriene ser at de ikke lenger har bruk for å ta med seg bærbart aggregat.
Da kan du fort redusere ytterligere 15 kilo.

 

Bytter du ut 200 Ah AGM eller GEL med Makspower 100 Ah batteriet og setter igjen aggreatet så er nyttelasten økt med ca. 65 kilo.
Nå begynner det å hjelpe.

Hvordan får vi mer strøm i bobil?
I noen tilfeller er det ikke plass til flere batterier.

Da er det fint å vite at Makspower 100 Ah batteriet tar ca. halve plassen av et AGM/GEL 200 Ah batteri.
Du får med andre ord dobbelt så mye strøm på samme plass og til halve vekten.

Elektroblokken EBL
I de aller fleste bobiler finner du en elektroblokk.
Vi ser at Schaudt EBL elektroblokker er veldig
vanlige uansett biltype. Elektroblokken kommer
i flere versjoner. Det er vanlig at de har innebygget
batterilader, inngang for solceller og at den styrer lading fra dynamo.


Elektroblokken og bilens dynamo, hvor mye lader det?
I mange biler er det kraftige dynamoer opp til 180 og 200 ampere.
Da skulle vi tro at lademuiighetene er store. Blybatterier er som kjent svært trege å lade.

 


LiFePO4 batterier eller også kalt Lithiumbatterier tar stort i mot all strømmen de får servert.
Et makspower 100 Ah batteri kan lades med opp til 100 ampere.
På de fleste elektroblokker er det en bryter hvor du kan velge bly syre batteri eller bly GEL batteri.
Du ser bryteren helt til høyre i bildet
.
En av disse settingene vil gi deg riktig ladespenning for Makspower Lithiumbatteriene.

Hvor mye lader dynamoen?
Det viser seg at dynamoen er styrt av elektroblokken og at det sjelden lader mer enn 18-20 ampere til bodelsbatteriene.
Det er lite, til og med for et blybatteri. Lader du et blybatteri så vil ladingen reduseres ganske fort til langt under 20 ampere.
De siste 20% av et blybatteri er uendelig trege å lade opp.

Et Lithiumbatteri vil ta i mot 20 ampere praktisk talt helt til batteriet er fullt.

Lading med Euro 6 bil går enda tregere. Hva gjør vi da?
Det er en utfordring med Euro 6 og lading.  For at bilen skal ha lavest mulig utslipp så er ladingen begrenset til et minimum. Alle nyere bobiler

har dette problemet eller utfordring, litt avhenging av hvordan man ser det. Bilen lader stort sett ikke i oppoverbakker men

til gjengjeld mer i nedoverbakker når bilen triller.
Sluttresultatet er at det lader svært lite i Euro 6 biler.

Kraftigere lading med DC til DC lader
En DC til DC lader er en batterilader som henter strøm fra en 12 eller 24 volt kilde og sender den videre til neste batteri. Det er rett og slett
en batterilader på 12 eller 24 volt og ikke 220 volt.
DC til DC laderen henter strøm fra startbatteriet og leverer til Bodelsbatteriet.
Da tvinges dynamoen til å lade mer for å holde startbatteriet oppladet.

DC til DC ladere finnes i forskjellige versjoner og opp til 70 ampere.
Noen DC til DC ladere kan programmeres via Bluetooth og en App, til å starte ladingen ved en forhåndsbestemt spenning på startbatteriet

og stoppe ladingen ved en annen spenning. På denne måten kan du oppnå meget god lading som du få spesielt god nytte av når du har

konvertert til makspower Lithiumbatterier.

VILLCAMPING, LIVET I NATUREN OG NOK STRØM

Ja det er fullt mulig å lage en løsning hvor du får strøm til lange perioder med villcamping.

Lithiumbatterier
Denne batteritypen leverer oppgitt kapasitet.
De er raske å lade og de holder spenningen lenge slik at du får ut oppgitt kapasitet.

Lithiumbatterier og lading med solceller
Mange av våre bobilkunder har rapportert at solcellene lader mer til Makspower Lithiumbatterien enn til de gamle blybatteriene.
Hvorfor er det slik?
Den indre motstanden i Makspower Lithiumbatteriene er mye lavere enn i blybaserte batterier. Det betyr at mer av strømmen

ender opp i batteriet fremfor å bli konvertert til varme slik det blir i et blybatteri.
Desstuten degraderes et blybatteri meget raskt. Den indre mostanden blir enda større og ladingen går enda tregere.
Lithiumbatteriene degraderes vesentlig saktere.
Du får med andre ord betydelig mer ut av solcellepanelene med Lithiumbatterier.

Valg av solcellepaneler til bobiler
Solcellepaneler kommer i flere versjoner.
Fleksible, Semifleksible, Semirigid (Nyhet fra Makspower), Sammenleggbare solcellepaneler og paneler med aluminiumsramme og glassfront.

Fleksible solcellepaneler. Kan de brukes på bobil?
Denne paneltypen kommer igjen flere utgaver. Felles for Fleksible solcellepaneler er at de er svært tynne, kan bøyes en del og kommer med mange forskjellige
celletyper og overflatematerialer.

Fleksible solcellepaneler har også forskjellige bakplater.
Det kan være aluminiums plater som gjør panelet litt stivere. Denne versjonen er relativt solid.
Noen paneler bruker PCB plater. Printed Circuit Board. Det er samme materiale som brukes på elektronikk kort.
Materialet er ganske stivt og robust.
Andre paneler har bakplate av et mykere plastmateriale. Disse panelene er svært lette, bøyelige og er ganske skjøre.

Sammenleggbare solcellepaneler
Denne paneltypen er bygget opp av to til tre utbrettbare paneler, basert på lette fleksible solcellepaneler.
Brettet sammen tar de liten plass og ser ut som en

Overflater på fleksible solcellepaneler, speilblank eller UV bestandig EFTE materiale?
Solcellepanelen skal være eksponert for sol og UV stråler over lang tid. Det må de tåle.
Billige solcellepaneler har som regel en speilblank overflate. Dette er det billigste materiealet.
Vi har kunder som har limt fast denne type paneler for så etter kort tid erfare at overflatebelegget flasser av.
Da er det et stort problem med å skrape av alt limet og gjøre klart for nye paneler. Spesielt er dette et stort problem når solcellepanelene er
limt på dekket av en båt.
Er overflatebelegget av dårlig kvalitet så kan du regne med at selve solcellene også er av begernset kvalitet.

Det du skal se etter er overflate i plastmaterielaet EFTE. Dette er den mest UV bestandige overflaten tilgjengelig på denne solcellepaneltypen.

Solcellepaneler med glass og aluminiumsramme

Dette er en panel type vi ser overalt.
Teknologien er velprøvd. Panelene er meget solide. Glass overflaten tåler UV stråler over lang tid. Prisen er gunstig.
Vekten er litt høy. Panelene kommer i mange versjoner og med celletyper i mange varianter.