Hittil har nesten 300 båter, mange bobiler og flere hytter fått mer strøm og bedre ferie med Makspower

Superkvalitet: Ingen feil på ca. 1000 batterier levert.

Strømprosjekter

Mer strøm i båten

Makspowerlogo

GODE TIPS TIL MER STRØM I BÅTEN

Forsøker man seg på dette temaet så blir det alltid diskusjon enten man har et godt strømopplegg eller ikke.
Les resultatet av å bytte ut 660 AH AGM batterier med 500 Ah LiFePo4 batterier fra Makspower nederst på denne siden.

Denne artikkelen forteller hva som skal til for å utnytte utstyret du har i dag best mulig og hva du kan gjøre for at det skal bli enda bedre.

NB! Artikkelen er under arbeid og vil bli utvidet daglig.

Målet med artikkelen: å være på ferie med nok strøm, senkede skuldre og mer komfort ombord

Sentrale temaer er:
Dynamo (generator), spenningsregulator, batterityper, skilledioder, skillereleer, batterimonitor, floatspenning, hvor mye kan jeg lade, hvor lang tid tar det å lade opp, hvor lenge lever batteriene, inverter, strømforbruk og mye mer.

Spenningsregulatoren
Hvordan vet jeg at det lader optimalt?
Har generatoren innebygget spenningsregulator så er sjansen for at generatoren lader mindre enn den kan relativt stor. Årsaken er at spenningsregulatoren ikke føler hvilken spenning som ender opp på batteriet. Det kan være et unntak og det er en innebygget regulator som har en ekstern sense kabel. Sense kabelen er koblet til en av batteriets poler. Det gjør at spenningregulatoren kan kompensere for spenningsfallet fra generatoren til batteriet. Det er alltid spenningsfall fra generatoren og til batteriene. Kompenseres det ikke for spenningsfallet så lader det for lite og til dels alt for lite. Noen tiendels volt i spenningsfall og ladingen halveres. Spenningen for AGM og GEL batterier skal helst ikke overstige 14,4 volt ved 20 grader C. LiFePO4 kan håndtere opp til 14,6 volt.
Med andre ord: har generatoren din innebygget spenningsregulator og ingen sensekabel så er det gode muligheter for å øke ladingen for en rimelig penge.

Hvor mye skal vi forvente at det kan lade?
Følgende påvirker hvor mye du kan forvente å lade: kapasitet på generator, spenningsregulator, batteritype (AGM, GEL eller LiFePO4, dessuten kan det variere en god del avhengig av om du har ordinære AGM og GEL batterier eller mer kostbare versjoner som er produsert i rent bly og har vesentlig bedre egenskaper enn ordinære bly-syre batterier som vi normalt kjøper).

Batteriene:
AGM og GEL batterier kan normalt lades med opp til 0,25 C. C er batteriets kapasitet. Har du 400 AH AGM eller GEL så kan du forvente å lade med 100 A eller noe mer i starten av ladingen, hvis du har en 100 A generator eller større. Spenningsregulatoren må også være i orden. Ladekurven på AGM og GEL batterier synker forholdsvis fort. Derfor tar det svært lang tid å lade opp denne batteritypen. Det er jo det som er problemet.
LiFePo4 Lithium Jernfosfat batterier kan lades med opp til 1 C og i noen tilfeller enda mer. Det kommer an på BMSen (Battery Management System - elektronikken som overvåker batteriene). En LiFePo4 400 AH batteribank inneholder omtrent dobbelt så mye strøm som en AGM/GEL batteribank på 400 AH. LiFePO4 banken kan lades med opp til 400 A vel og merke hvis du har generator nok. Det vi i praksis si at LiFePO4 batterier stort sett tar i mot all den strømmen de kan få. Vi har ladet Makspowers 100 AH batteri (13,8 kg) med 80-90 A til det er full ladet. Det er nesten ikke til å tro men slik er det. Med riktig utstyr kan du lade opp døgnforbruket på et blunk eller to. Se resultatet av å bytte til Makspower LiFePo4 i seilbåten Søndag (lenger ned på siden).

Batterimonitor og en tidlig batteridød.
Hadde du dratt på bil eller båttur uten tankmåler?
En sak er at du kan gå tom for drivstoff. Det er ubehagelig i seg selv. Bilen blir ikke ødelagt av den grunn. Tapper du batteriene for langt ned, det vil si under 50%, så reduseres AGM og GEL batteriers levetid betraktelig. Har du ikke batterimonitor så vet du ikke hvor mye du tar ut og hvor mye du lader opp. Mange tror de bruker lite strøm og mange tror de lader opp døgnforbruket ved å lade litt hver dag. Det er som regel helt feil.
Noe ganske få er klar over: tar du ut for eksempel 100 Ah av en AGM eller GEL batteribank så må du lade opp ca. 115 AH, 15 % mer enn du tok ut. Slik er det med bly - syre batterier. LiFePO4 Lithium Jernfosfat har ikke dette problemet. Tar du 100 Ah så lader du opp praktisk talt 100 AH. Så er det fullt. I tillegg lades LiFePO4 batterier mange ganger fortere enn det som er mulig med blybaserte batterier.
Det er en alment akseptert sannhet at underernærte batterier er den vanligste årsaken til en tidlig batteridød for AGM og GEL batterier.
Overlading av batterier er også en årsak til at batterier dør tidlig. Men det er ikke så vanlig som mange tror. I båtverden er dette et aktuelt tema. I bilverden er det stort sett ikke et tema. Vi kan bare tenke oss alle bilene som kjører rundt i verden, i varme og kalde strøk og som ikke har redusert ladespenning eller floatspenning. Det hører vi lite om. Batteriene klarer seg bra allikevel.

Valg av ekstern Spenningsregulator
Bytte til ekstern spenningsregulator. Det betyr at dynamoen som regel må skrus ut og bygges om for å passe til en ekstern spenningsregulator. Det høres komplisert ut men det er det ikke. Er du usikker så les mer om Demontering og ombygging av generator. Eksterne spenningsregulatorer kommer i mange varianter. Noen er programmerbare og kan tilpasses forskjellige batterityper. Her det det delte meninger om hvilke egenskaper en spenningsregulator skal ha. Noen hevder at det er helt nødvendig at spenningsregulatoren justerer spenningen ned (floatspenning) når batteriene er fulle for å ikke ødelegge batteriene. Vi tror det er en meget god ide å å følge denne tanken når du først skal ta et valg. Makspower spenningsregulator, også kalt laderegulator, er utviklet spesielt for å lade LiFePO4, litium jernfosfat batterier, fortest mulig og samtidig beskytte batteriene mot overlading. Les mer om Makspower laderegulator her: http://makspower.no/index.php/contact/batteriskolen-1

Hvordan demontere og bygge om en generator for ekstern spenningsregulator?
Et verksted kan demontere generatoren for deg eller du kan gjøre det selv. Den må bygges om innvendig for å kunne bruke en ekstern spenningsregulator. Triconor AS i Oslo er et spesialverksted for generatorer og startere. De har 35 års erfaring med salg, service og ombygging. Her får du gjort jobben til en fornuftig pris. Det finnes andre verksteder som kan gjøre tilsvarende.

Sikkerhetssjekk
Gjør du endringer som anbefalt, så oppnår du mye bedre komfort i båten men pass på: Skal du håndtere mer strøm så er det en del saker som må sjekkes. Mange båter og bobiler har: dårlig ledningsnett, dårlig jordforbindelse, spenningstap fra dynamo til batteri, for tynne kabler og dårlige kabelsko. Du må sjekke utstyret nøye før du legger opp til mye høyere ladestrøm. Enten gjør du det selv eller få en servicemann til å sjekke båtens elektriske anlegg. Det er fort gjort. Sjekk alle kabler. Sjekk at dimensjoneringen på kablene er i henhold tilstrøm og lengde. Sjekk at alle kontaktpunkter er rene, frie for oksydasjon og skrudd godt til. Skru dem fra hverandre, puss og rens om nødvendig. Det er alltid nødvendig. Sjekk at alle komponentene fra dynamoen er beregnet for strømmen som vil komme: Skillereleer, diodeskillere og brytere er utsatt.

Hva skjer når vi monterer ekstern spenningsregulator på generatoren og hva må jeg være klar over?
Er batteriene i orden, batteribanken av brukbar størrelse og du har tatt ut en del strøm så vil generatoren din levere maksimalt. En generator som er oppgitt til 80 A kan som regel gi enda mer.

Glovarm generator
Med ekstern spenningsregulator er ganske vanlig å høre at generatoren lader voldsomt og at den blir glovarm. I noen tilfeller blir den så varm at spenningsregulatoren justerer ladestrømmen til halvparten for at den skal kjøle seg ned. Derfor er det svært viktig at motorrommet og spesielt dynamoen får tilført frisk luft som kjøler godt. Blir det så varmt at ladestrømmen justeres kraftig ned så er jo hele poenget borte.

Tips om valg av ny eller større dynamo
Generatorer kommer i forskjellige fysiske størrelser. Vanligvis kalles de på engelsk for "small case", "medium case" og "large case" generators. En "small case" generator er fysisk mindre enn sine større brødre. Det vil si at en fysisk liten generator med høy ytelse også har mindre evne og mulighet til å slippe varmen ut. Med en skikkelig laderegulator vil dynamoen levere maksimalt. Har du mulighet til å montere en fysisk større dynamo og gjerne med mer effekt så har du en bedre løsning for kjøling.

Montere en generator nr. 2, hva får vi ut av det og hva vi bør tenke gjennom? Eksempel fra seilbåten Søndag
I
Seilbåten Søndag har vi valgt å montere en dynamo nr. 2. Grunnen til det er vi hadde kun en generator på 80 A. Batteribanken er på over 600 AH. Vi burde kunne lade 150 A. Derfor monterte vi en generator nr. 2 på 100 A. Med litt tilpasning og justering av spenningsregulator ladet vi lett 150-160 A. Strømsituasjonen ble en helt annen og vi fikk utnyttet AGM batteriene maksimalt.
Nå installerer vi 400 AH LiFePO4 batterier. Da skal vi kunne lade med 400 A. Vi bytter ut 100 A dynamoen og monterer en Remy Delco 28 SI 200 A generator fra USA. Den er "large case" og har svært gode kjøleegenskaper. Samtidig kan den håndtere temperaturer opp til 125 grader C. Det er langt over det mange generatorer kan håndtere og en stor fordel. Vi kjøpte den hos Triconor og til en fornuftig pris. Med Makspower spenningsregulator som regulerer 80 A dynamoen og Delcoen samtidig så bør det lade 280 A. Det vil si at vi kan lade opp døgnforbruket ekstremt fort. En halv times lading og mye er gjort. Når du kommer seilende inn til Skagen etter en lang dag på sjøen og med flate batterier så kan du med LiFePO4 og riktig utstyr lade opp det meste mens du leter etter plass i havnen.

Hva ble resultatet av å bytte ut 660 AH AGM batterier med Makspower 500 AH LiFePo4 batterier?
Vi nådde målet med å lade opp til 280 ampere. Vi har video av stabil lading på 245 ampere. Det lader 125 ampere på tomgang og ladingen "tar helt av" (men kontrollert) ved å øke turtallet noen hunder omdreininger.
Vekten ble redusert fra 190 kg. til 70 kg. Strømkapasiteten ble tredoblet, vi lader nå i snitt ca. 200 amperetimer på en time. Det vi si at døgnforbruket lades opp på 40 minutter. Båten ligger ofte i brygga fra søndag ettermiddag til vi skal ut på fredag. Fryser og kjøleboks er på hele uken.
Ikke lenge etter vi har startet opp på fredag så er batteriene fulle. Landstrøm er vi ikke særlig avhengig av.

Det ble en suksess som overgikk våre forventinger.