Publisert fredag 19.01.2024 – Skrevet av: Johan Fr. Bruenech
Hvordan lade Litiumbatterier, ladespenning og ampere
Hvem bør lese denne artikkelen og se video?
- Hvis du ønsker å se hva som skjer når batteriene lades og sammenhengen mellom ampere og ladespenning, da får du forklaringen her.
- Hvis du vurderer å oppgradere dynamoen til lynrask lading
- Hvis du ønsker å se hvor mye og raskt du kan lade litiumbatterier, les artikkelen og se videoen.
Myte: Vi skal lade med 14,4 volt
Svar: Nei, ladingen er slutt på 14,4 volt.
Bruk VictronConnect, så ser du hva som skjer
Mange har investert i en Victron batterimonitor med Bluetooth.
Med VictronConnect kan du lan lese av stort sett alt du trenger å vite om batterienes tilstand, lading i ampere og ladespenning i volt.
I tillegg til komplett oversikt live, finner du historiske data, tilgang til å konfigurere innstillinger og oppdatering av Victron utstyret ditt.
Tidligere var det vanlig å lese av status på batteriene ved å se på spenningen med et Voltmeter.
Med Victron batterimonitorer teller vi amperetimer (Ah) ut av batteriene og inn igjen når vi lader. Dette er den eneste måten å vite hva som skjer. Samtidig kan du utnytte litiumbatteriene maksimalt. De kan kjøres helt ned uten at de går i stykker.
Vidoen er tatt opp i demobåten SØNDAG Oceanis 50 med Yanmarmotor
Vi har to dynamoer på motoren MP 100 og MP 200 og lader nærmere 300 ampere på maks og ca. 250 ampere ved arbeidstemperatur
Makspower MP 200 dynamoen er laget slik at vi kan slå den av og på med en bryter.
Ved behov kan vi øke fra ca. 120 ampere til 250 ampere, en eller to dynamoer.
I videoen ser du hvor kraftig det er mulig å lade hvis du oppgraderer dynamoen.
Dette er den mest effektive måten å lade forutsigbart og fortest mulig.
Kontakt Makspower hvis du har spørsmål om dynamo oppgradering for din motor. Les mer i bloggen.
Dynamo oppgradering for Yanmar og Volvomotorer
Makspower MP 100 MK2 dynamoen er en prototype som lader ekstra mye. Det går opp i nærmere 150 ampere når den er kald. Du vil se i videoen at den er ganske sprek.
Den originale MP 100 dynamoen lader ca. 15 ampere mindre men er allikevel en svært gunstig dynamo oppgradering.
Med gode kabler og Makspower litiumbatteribank, ser du at dynamoen er kraftig. Tatt i betraktning at den originale Hitachidynamoen sjelden ladet mer enn 40 ampere, så er MP 100 en solid oppgradering.
Makspower har meget kraftige dynamoer for Volvo motorer. Les mer om dynamo oppgradering på makspower.no
Hva viser ladekurven med spenning og ampere?
I videoen ser du at det går litt strøm ut av batteribanken og spenningen på batteribanken før motoren startes. Slik kan du følge med på batteribanken. Gå inn på Trends i appen. Her ser du kurver. Velg hvilke verdier du ønsker å følge med på. I dette tilfellet har vi valgt V for volt og C for current.
Kurvene i videoen viser sammenhengen mellom spenning og ampere som går inn på forbruksbanken.
Det er kjent myte at det skal lades med 14,4 volt. Kurvene i videoen viser at det lades maksimalt ved lav spenning. Spenningen stiger sakte og etterhvert som litiumbatteriene fylles opp. Spenningen stiger sakte fordi den indre motstanden i litiumbatterier er veldig lav sammenlignet med blybatterier.
Derfor er det ikke mulig å lade blybatterier som AGM og GEL tilnærmet like fort.
En stor fordel med litiumbatterier er også at de kan tappes helt ut uten at de tar skade av det.
Å lade opp eller å toppe opp batteriene kan gjøres på et blunk i motsetning til blybatterier som må topplades i timevis.
Hva er vi interessert i, Volt eller Ampere? Jo takk, begge deler.
Det er ampere som lader batteriene. Videoen viser at det går inn voldsomt med ampere og at spenningen er ganske lav, ca. 13,6 volt. Vi lader altså for fullt og alt dynamoen kan levere. Spenningen er langt fra 14,4 volt.
Følg med på kurven og du vil se at etter hvert som spenningen stiger, så synker ampere.
Ved 14,4 volt er ampere praktisk talt 0.
Legg også merke til hvor fort Makspower litiumbatteriene ble toppet opp. Noe lignende er ikke mulig når blybatterier lades. Ladekurven for blybatterier går fort opp men raskt ned og blir lang.
Bulk spenning, Absortionspenning og Floatspenning
En dynamo har et mål og det er å lade opp til 14,4 volt fortest mulig. Dynamoer har ikke innstillinger for andre spenninger. Det er heller ikke nødvenig. Makspower litiumbatterier (og de fleste andre batterier) takler dette helt fint. Det er ingen grunn til bekymring.
Makspower dynamoene er laget for å lade til 14,4 volt.
Det er perfekt for litiumbatterier og blybatterier som AGM og GEL.
Når spenningen når 14,4 volt går det ikke mer strøm inn i forbruksbanken. Dynamoen lader allikevel og denne strømmen går til båtens forbruk og eventuelt til andre batterier.
Sjekk med et tangamperemeter på dynamoens utgang og du vil se at dynamoen jobber i bakgrunnen.
Hva med BMSen, har ikke den noe med ladingen å gjøre?
Nei. BMSen har ingenting med ladingen å gjøre. Den verken begrenser ladingen eller påvirker ladekilden på noen som helst måte.
Det er regulatoren i ladekilden som bestemmer når den skal slutte å lade. Makspowers ladekilder stopper ladingen ved 14,4 volt eller så nær som mulig. Makspower Litiumbatteriene er 100% fulle ved denne spenningen. Batteriene blir ikke fullere selv om ladespenningen er høyere. Fullt betyr fullt.
Har du en kraftig dynamo, et litiumbatteri med en svak BMS og lader mer enn BMSen er beregnet for, så stenger BMSen av batteriet for å unngå overbelastning.
Dette er en ekstra sikkerhet som blybatterier ikke har.
Hva med spenningen på start og baugpropellbatteriet når dynamoen lader for fullt?
Disse batteriene tappes for veldig lite strøm når motoren startes og når baugpropellbatteriet brukes.
Derfor tar det veldig kort å lade dem opp. Dette gjelder uansett om du har bly eller litiumbatterier på forbrukssiden. Når dynamoen trykker på alt den kan, så vil du se at spenningen på start og baugpropellbatteriene vil øke raskt og ofte gå opp til 14,6 volt. Dette vil jevne seg ut når forbruksbatteriene er fulle. Da vil du igjen se 14,4 volt på de andre batteriene.
Oppsummering
Hensikten med artikkelen er å vise hva som skjer når batteriene lades og hvor effektivt det er mulig å lade litiumbatterier.
Har du en beskjeden dynamo så har du muligheten for å oppgradere til omtrent dobbelt så rask lading. Da får du utnyttet litiumbatteriene maksimalt.
Varme dynamoer: ja en dynamo blir varm når den lader. Ingen grunn til bekymring. Les mer om varme dynamoer i bloggen.
Nok strøm betyr bedre ferie for alle ombord
Makspower dynamoer for Yanmar og Volvomotorer
Makspower dynamoene er en effektiv oppgradering for betydelig raskere lading enn standard dynamoene.
Kombinert med litiumbatterier så har du en optimal strømløsning.
Du får sannsynligvis ikke bedre lading pr. krone enn dette.
Makspower MP100 for Yanmar
En rå dynamo som passer på de fleste 3 og firesylindret Yanmarmotorer. Kan kjøres på V-rem og Serpentinrem.
Dynamoen har innebygget temperatursensor og ekstern senseledning for optimal lading.
Makspower MP200 for Volvo
For Volvo D2 motor. Bytt ut Mitsubishi 115 A dynamoen og lad dobbelt så fort. MP 200 passer rett på plassen til Mitsubishien.
Dynamoen har innebygget temperatursensor og ekstern senseledning for optimal lading.
Makspower VP100 for Volvo
For Volvomotor med 60 A dynamo. Makspower VP 100 dynamoen passer rett på motoren og lader vesentlig mer enn originaldynamoen.
Makspower VP 100 dynamoen har innebygget temperatursensor og ekstern senseledning for optimal lading.
Lithium Utvalg:
Makspower 106Ah Ultimate
Vårt minste batteri!
Finnes også i 100Ah og 120Ah versjon.
Størrelse (LxBxH): 260x173x213mm
Makspower 150Ah Ultimate
Vårt mest populære batteri!
Størrelse (LxBxH)
330x173x216mm
Makspower 200Ah Ultimate
Vårt største batteri i Ultimate serien.
Størrelse (LxBxH):
490x171x240mm
Makspower 300Ah Ultimate
Trenger du maks kapasitet i en kasse?
Størrelse (LxBxH):
521x238x218mm