Publisert fredag 19.01.2024 – Skrevet av: Johan Fr. Bruenech
Solcellepaneler eller dynamo, hva er best?
Nok strøm i båten betyr behagelig ferie. Strømproblemer er det samme som unødvendig stress når vi egentlig skal slappe av.
Vi vet at vi trenger mye strøm for å ha en behagelig ferie. Strømforbruket varierer veldig om vi ligger i ro, er under seil med instrumenter, varmeapparat og autoplilot i bruk. Det varierer også om vi har ett eller to kjøleskap, er i varme strøk, eller på langtur.
Når batteriene begynner å bli tomme, hvordan får vi ladet raskest mulig?
Her vurderer vi to kjente ladekilder, solcellepaneler og dynamoer
Solcellepaneler
Må ha sol, mistrives i skygge, det er ikke alltid sol,kan drøye batteribanken når solen skinner.
Kraftig Dynamo
Forutsigbar lading, lader opp like mye eller mer enn en dagslading med solceller på en times tid.
Er du på langtur hvor det er stabilt med sol, så er solcellepaneler en super løsning. I banneret på vår webside ser du bilde av en Dufor 430, 43 fot seilbåt. Denne båten lå for anker i ukevis i coronaperioden uten å kunne flytte seg. Med et solid solcelleanlegg (400 watt) var båten selvgående. Kjøleskap og watermaker ble drevet av strøm fra solcellepanelene. Det var aldri nødvendig å lade Makspower litiumbatteriene med dynamoen. Landstrøm var heller ikke tilgjengelig.
På ferie i nordiske strøk
Det kan lade bra med en bra solcelleanlegg her i norden. Vi har fått ut mer enn 100 Ah på en god dag med 2 x Makspower 80 watt Semirigid solcellepaneler plassert på dekk og vinklet mot solen. Vi har flyttet solcellepanelene etter solen gjennom dagen for optimal vinkel og lading. Om kvelden setter vi solcellepanelene mot soloppgangen for å få med oss lading i morgensolen.
Har du større paneler så lader det mer. Husk at dette var optimale forhold. Kommer det et slør av skyer så reduseres lading betydelig.
Er det ikke sol så er det heller ingen lading. Som vi vet av erfaring, så er været uforutsigbart og ladingen deretter.
Plassering av solcellepaneler
Uansett om solcellepanelene er skyggeoptimalisert eller ikke, så er de svært sårbare for skygger. På et seilbåtdekk er det stort sett skygger overalt og de forflytter seg under seilas, når båten svinger for anker og når solen flytter seg på himmelen.
Monteres solcellene på hyttetaket eller lukegarasjen, så får du svært lite ut av panelene. Solcellepanelene er også utsatt for skader når de tråkkes på. Selv om produsenten av solcellepanelene hevder at de kan tråkkes på, så er det bare et tidsspørsmål før de går i stykker. Spesielt tynne og fleksible paneler er utsatt.
Limes panelene på dekk, så får du ikke av Sikafleks eller andre limtyper når panelene må byttes.
Skrur du fast panelene så blir det merker og hull til evig tid.
Vurder heller Velcro tape. Det sitter godt og limet kan vaskes bort senere. Galecoaten blir litt misfarget under limet men den kan blekes med galecoat cleaner.
Targabøyle på hekken er en effektiv måte å montere solcellepaneler på. Her er det lite skygge og du får utnyttet solcellepanelen under seilas, for motor og når båten er i ro.
Solceller er et utmerket tilskudd for å drøye batteribanken når du er i uthavn.
Plasseres solcellene vendt mot solen så får du maksimalt ut av dem. Flyttes solcellene etter solen oppnår du maks uttelling. Skygger fra mast, vant, fall og annet reduserer ytelsen mer enn du tror. Plasseres panelene på dekk så blir de utsatt for skygge, tråkk og skader. Det er bedre med et lite panel som står mot solen enn et stort panel på dekk.
Allikevel, det må være sol for at solcellene skal lade.
Eksempel: Vi har fått ut litt over 100 Ah med 2 x Makspower 80 watt Semirigid panelene som ble rettet mot solen gjennom dagen. Det var maksimalt med sol den dagen. Neste dag var det overskyet.
Lading med dynamo Volvo og Yanmar, dobbelt så rask lading med oppgradert dynamo
Volvomotoren er som regel utstyrt med enten 60 A eller 115 A dynamo. De lader henholdsvis 40 og 70-80 ampere. Mitsbushi 115 A dynamoen fungerer godt med litiumbatterier og er en av de beste standard dynamoene i markedet.
Vanlig forbruk over et par dager blir fort 2-300 amperetimer. Skal du lade opp med 60 A (maks 40 A i praksis) dynamoen så må du gå for motor i timevis. Mitsubishi 115 A dynamoen gjør det langt raskere.
To-tre timer lading med 40 A tilsvarer omtrent det du får inn i løpet av en dag hvis du har ca. 200 watt solcellepaneler, hvis det er sol da.
En til to timer kjøring med Mitsubishidynamoen og du har ladet mer enn solcellepanelen kan by på.
Dobbelt så rask lading
Begge dynamoene kan oppgraderes til henholdsvis Makspower VP 100 og Makspower MP 200 dynamoer. En oppgradering resulterer i omtrent dobbelt så rask lading.
Les mer om dynamoer for oppgradering her.
Til Yanmar kan vi tilby Makspower MP 100 dynamoen.
Eldre Yanmarmotorer har som regel 55 A dynamo eller den kjente Hitachi 80 dynamoen. Begge dynamoene er svært late og leverer som regel under 40 ampere.
Makspower MP 100 dynamoen leverer fra 85 til litt over 100 ampere, avhengig kabeldimensjoner, kabellengder og batteritype. Litiumbatterier har en stor fordel vs. blybatterier når det gjelder å ta imot lading.
Les mer om Oline, Hanse 400 seilbåt som har innstallert Makspower MP 100 dynamo og Makspower litiumbatterier. Klikk her.
Konklusjon og Makspowers anbefaling
Hvis du sammenligner pris på en god solcellepakke mot en dynamo oppgradering, så er vår anbefaling å studere ny dynamo nøye. En dynamo er ikke avhengig av verken sol eller plassering. Makspowers dynamoer lader svært bra på tomgang, mye på marsjfart turtall og trenger ikke sol.
Makspower har tre dynamoer for oppgradering på Volvo og Yanmar motor. Les mer på våre nettsider.
Installasjon: Makspower samarbeider med teknikere i Oslo området, Bergen Stavanger og Haugesund.
Vær tidlig ute hvis du ønsker hjelp.
Support: Kontakt Makspower når spørsmålene dukker opp. Du får mye nyttig informasjon fra oss.
Send forespørsel her.
Makspower dynamoer for Yanmar og Volvomotorer
Makspower dynamoene er en effektiv oppgradering for betydelig raskere lading enn standard dynamoene.
Kombinert med litiumbatterier så har du en optimal strømløsning.
Du får sannsynligvis ikke bedre lading pr. krone enn dette.
Makspower MP100 for Yanmar
En rå dynamo som passer på de fleste 3 og firesylindret Yanmarmotorer. Kan kjøres på V-rem og Serpentinrem.
Dynamoen har innebygget temperatursensor og ekstern senseledning for optimal lading.
Makspower MP200 for Volvo
For Volvo D2 motor. Bytt ut Mitsubishi 115 A dynamoen og lad dobbelt så fort. MP 200 passer rett på plassen til Mitsubishien.
Dynamoen har innebygget temperatursensor og ekstern senseledning for optimal lading.
Makspower VP100 for Volvo
For Volvomotor med 60 A dynamo. Makspower VP 100 dynamoen passer rett på motoren og lader vesentlig mer enn originaldynamoen.
Makspower VP 100 dynamoen har innebygget temperatursensor og ekstern senseledning for optimal lading.
Lithium Utvalg:
Makspower 106Ah Ultimate
Vårt minste batteri!
Finnes også i 100Ah og 120Ah versjon.
Størrelse (LxBxH): 260x173x213mm
Makspower 150Ah Ultimate
Vårt mest populære batteri!
Størrelse (LxBxH)
330x173x216mm
Makspower 200Ah Ultimate
Vårt største batteri i Ultimate serien.
Størrelse (LxBxH):
490x171x240mm
Makspower 300Ah Ultimate
Trenger du maks kapasitet i en kasse?
Størrelse (LxBxH):
521x238x218mm