Skip to main content
Makspower logo

Bedre ferie med Makspower

Makspower-logo-farger

LITIUMBATTERIER og VARME DYNAMOER –

Problem eller myte?

På Youtube finner vi en video som viser en dynamo brenne opp når den lader et litiumbatteri.


For alle som ikke ønsker å lese hele artikkelen om varme dynamoer, ingen grunn til bekymring. Dynamoen tåler å lade litiumbatterier.

Vårt beste råd angående varm dynamo: slutt å ta på den.

For de som ønsker mer teknisk informasjon, les videre.

Å lade til litium eller blybatterier, er det så stor forskjell? Ja på mange måter er det stor forskjell. Den indre motstanden i litiumbatterier er svært lav. Konverterer du fra blybaserte batterier til litiumbatterier så kan du også halvere Ah. Det vil si at mange har konvertert fra store AGM banker til mindre litiumbanker.
Vi har sett mange båter med 600-800-1200 AH AGM banker bli ladet med for eksempel Volvos 60 A eller Hiatchi 60 Ah eller Hitachi 80 A dynamoer. Da har det aldri vært snakk om varme dynamoer.
Store AGM banker kan ta imot svært mye strøm over lang tid og burde ha forårsaket mange problemer med varme og brente dynamoer. Men dette skjer svært sjelden. En dynamo er laget for å levere mye strøm over tid og det klarer den fint.

Paradokset er at så fort litiumbatterier blir nevnt, uansett om det er et enkelt batteri eller en større bank, så dukker ofte temaet varme dynamoer og Victrons video opp.

Mange kunder reagerer på videoen og blir bekymret for dynamoen i båten og lurer på hva de skal gjøre for å beskytte den mot å bli for varm. Noen mener at DC-DC lader er løsningen. Andre tenker at de må få tak i «noe» som reduserer eller begrenser strømmen på en eller annen måte eller at de må bytte dynamo og installere ekstern regulator med temperatursense. Teoriene er mange.

Makspowers erfaring etter å ha levert litiumbatterier i ni år og til mer enn 1500 båter, er at vi ikke har sett noen problemer med varme dynamoer eller dynamoer som går i stykker når de lader litiumbatterier.

Artikkel fra Seilmagasinet

Skrevet av Aksel Nissel-Lie

Se hva Seilmagasinet skriver om varme dynamoer.

Dynamoen blir varm

En dynamo har omtrent 50% virkningsgrad. Lader dynamoen 106 ampere ved litt over 14 volt så tilsvarer det ganske nøyaktig 1500 watt avlevert effekt inn i batteribanken.
Det betyr at en dynamo også gir 1500 watt i ren varme på en liten overflate. Det er helt klart at en dynamo som lader bra må bli veldig varm. Det er den laget for å håndtere.

Hvorfor diskuterer vi en video hvor en dynamo åpenbart blir grillet?

Videoen stemmer på ingen måte med våre erfaringer. Den viser til en kjent merkevare dynamo med regulator som skal være en løsning. Vi kjenner disse dynamoene relativt godt. Etter ni år med litiumhar vi sett en slik dynamo som har brendt opp. Da hadde denne dynamoen ladet AGM batterier i 20 år.

Vi finner videoen ganske provoserende og vil utfordre den.
Vi kontaktet produsenten av videoen og ba om mer informasjon om hvordan testen er gjennomført.
Det var ikke mye svar å få. Men de var klare på at hvis du lader en halvfull eller tom litiumbank på rundt 5 KWH så er det bare å sette seg ned å vente på røyken fra dynamoen.

5 kwh litiumbank tilsvarer ganske nøyaktig 400 Ah litiumbatterier. I vår egen båt har vi ca. 15 kwh litiumbank. Dynamoen Makspower MP100 har foreløpig ikke laget noe røyk. Det gjorde heller ikke forgjengeren, Hitachi 80 dynamoen.
Makspower har levert litiumbatteribanker i alle størrelser. Noen batteribanker er på ca. 25 kwh, lever i beste velgående og dynamoen ryker fortsatt ikke. Argumentet med 5 kwh battteribank og dynamo som grilles har vi ikke sett noe til.

Hva viser videoen?

Vi har studert videoen nøye for å forstå hvordan testen er gjennomført og hva som virkelig hendte.
Tar vi et skjermbilde fra videoen og zoomer inn så ser vi at dynamoen er merket Citroen og er på 70 ampere. Mye kan tyde på at dette er en dynamo laget for bil. Men det skal ikke ha noe med saken å gjøre. Livet under panseret i en bil, i kalde og varme strøk, er ingen spøk.

Vi fant produsenten av dynamoen i Polen. Det er en fabrikk som blant annet overhaler dynamoer og produserer nye dynamoer. Denne dynamoen ble overhalt og bygget opp igjen i 2012. Det ble bekreftet av fabrikken. Dynamoen er sikkert god som ny. Eller kanskje det var en feil i den?
Vi har også opplevd feil i vår egen dynamo MP100. En dårlig lodding på diodebroen forårsaket at dynamoen gikk i stykker. Dynamoen ble reparert og fungerer fint i dag.

Høye verdier på dynamoen i videoen
Vi ser at dynamoen kjøres på forskjellige turtall og at den lader med opp til 79 ampere.

Det er et forbløffende resultat med tanke på at dynamoen har merkeffekt på 70 ampere.
Bedre blir det ikke når dynamoen kjøres på et turtall, som ifølge videoen, er så vidt over normal tomgangshastighet. Da lader den 65 ampere.

Hvorfor reagerer vi på disse verdiene?
Vi reagerer av den enkle årsak at etter å ha testet en rekke dynamoer så ser vi ikke tall som ligner på tallene i videoen.

Tall vi er kjent med fra egne målinger og tilbakemeldinger fra kunder er som følger:

Dynamo

Mitsubishi 115A

Hitachi 80A

Valeo 125A

Makspower MP100

Delco CS130

OEM 200A

Dynamo i video – 70A

Ampere på tomgang

30A – 26%

20A – 25%

30A – 24%

35A – 26%

30A – 23%

65A – 32%

65A – 93%

Ampere arbeidstemp

70-80A – 68%

37A – 46%

60A – 48%

80-90A – 67%

80A – 62%

160A – 80%

79A – 113%

Amp kald maks målt

117A – 102%

65A – 81%

80-90A – 68%

140A – 140%

130A – 100%

234A – 117%

Ikke vist

Når du ser disse tallene så kan du gjøre din egen vurdering om dette virker realistisk eller ikke.
For vår del så oppfatter vi tallene i videoen som noe helt annet enn verdier vi finner i den virkelige verden. Sjekk ladingen i din egen båt og sammenlign med tabellen.
Produsenten av videoen vil ikke opplyse mye om hvordan testen er utført, hvilke dynamoer de har testet eller hvor mange. De hevder å ha samarbeidet med Volvo, Bosch og mange andre. Vi synes ikke dette er tillitsvekkende og lurer litt på om den brente dynamoen er et fremprovosert resultat. De hevder også at de ikke har problemer når de lader sine egne batterier. Men det er jo nettopp det de gjør i videoen.

Skal testen oppfattes som seriøs så forventer vi at de som har laget videoen dokumenterer grundig hva de har gjort slik at vi får god informasjon å lære av.

Det vi vet er at en dynamo leverer svært mye under oppstart når den er kald. Tallene i tabellen beskriver godt hva du kan forvente å se fra vanlige dynamoer. Kalde dynamoer har til felles at de leverer mye strøm men at ladestrømmen reduseres betraktelig så fort de oppnår arbeidstemperatur.

Ladestrømmen påvirkes av kjøling i motorrommet, motstanden i batteribanken, motstanden i kablene og hele veien fra dynamoen til batteribanken.
Vi har til gode å se noen dynamoer levere maks og bli stående der, slik man kan få inntrykk av i videoen.
Det normale er at en dynamo reduserer output med 25-30% og ofte mer, ved oppnådd arbeidstemperatur. Reduksjonen i ladestrømmen kommer av mer motstand internt i dynamoen, i batteriene, i ladekretsen men også at regulatoren i dynamoen har intern temperatursens som igjen reduserer output.

Makspower Konklusjon

Skal det trekkes en form for konklusjon så må den, for oss, bli som følger:  Etter ni år med litium og erfaring fra langt over tusen båter, så har vi ikke sett noen tendens til problemer med dynamoer som lader litiumbatterier, slik det vises i vidoen. Regn med at dynamoen du har i din båt, vil fungere som normalt.


Litt mer teknisk – Ekstern vs. Intern laderegulator

Ekstern eller intern regulator, hva er løsningen?

Alle dynamoene i tabellen har intern regulator og de klarer seg fint uansett hvilken type batteribank de lader til. Noen av dynamoene har ekstern S sensekabel som føler spenningen på batteribanken. Disse dynamoene lader bedre enn dynamoer uten sense. Uten sense kan ikke dynamoen kompensere for spenningsfallet i ledningsnettet. Det betyr svakere lading.

Makspower har testet en rekke eksterne spenningsregulatorer med og uten temperatursense.

Felles for mange eksterne regulatorer er at de senser alle direkte på batteribanken og kompenserer for spenningsfallet. I tillegg har mange temperatursense på dynamo og noen på dynamo og på batteriene. Regulatorene kan som regel justeres på en rekke områder.

Hvor måles temperaturen?

Det er omdiskutert hvor på dynamoen temperaturen skal måles.
På en del kjente merkevaredynamoer med høy effekt, er det dynamo temperatursense. Hvis man forsøker å makse ladingen, slik man kan få inntrykk av er mulig i reklamen, så er det veldig sannsynlig at tempsensen på dynamoen vil registrere for høy temperatur ved maks lading for deretter å halvere ladestrømmen. Da kan dynamoen gå fra eksempelvis 150 ampere til 70 ampere og ligge der til den kjøler seg ned. Så spretter ladestrømmen opp igjen. Slik fortsetter det å sykle.
Hvis man ikke trives med dette så kan løsningen være å redusere output til dynamoens kjølekapasitet balanserer med optimal lading. I praksis betyr det at dynamoen som er oppgitt til 170 ampere ender opp med å lade rundt 100 ampere eller kanskje litt mer eller mindre. Det er ikke gost å si.
Noen foroverlente leverandører hevder også at dynamoen kan levere 100 ampere på tomgang. Det sier seg selv at det kanskje ikke er helt optimalt. Lavt turtall på dynamoen betyr også svak kjøling.
100 Ampere på tomgang er etter vår erfaring litt utenom det vi vi har sett er mulig.

Vår konklusjon:

Det er ikke noe fasit svar på om du skal velge dynamo med intern eller ekstern spenningsregulator.
Begge deler kan fungere utmerket. Du kan få mer ut av en dynamo med ekstern regulator og spesielt hvis du sammenligner mot en dynamo uten senseledning. Da kan forskjellen være stor.
En ekstern spenningsregulator kan koste noen tusen kroner pluss eventuell ombygging av dynamoen.

En dynamo med ekstern S senseledning og internt tempesene ser vi gir gode resultater og er vesentlig rimeligere. Makspower MP 100 dynamoen leverer rundt 80 -100 ampere og MP 200 ca. 160 ampere. Begge har ekstern sense. Volvos Mitsubishi 115 A dynamo leverer ca. 80 ampere. Dette er også gode resultater og til en rimelig penge.


Å lade til litium eller blybatterier, er det så stor forskjell?

Ja på mange måter er det stor forskjell. Den indre motstanden i litiumbatterier er svært lav. Konverterer du fra blybaserte batterier til litiumbatterier så kan du også halvere Ah. Det vil si at mange har konvertert fra store AGM banker til mindre litiumbanker.
Vi har sett mange båter med 600-800-1200 AH AGM banker bli ladet med for eksempel Volvos 60 A eller Hiatchi 60 Ah eller Hitachi 80 A dynamoer. Da har det aldri vært snakk om varme dynamoer.
Store AGM banker kan ta imot svært mye strøm over lang tid og burde ha forårsaket mange problemer med varme og brente dynamoer. Men dette skjer svært sjelden. En dynamo er laget for å levere mye strøm over tid og det klarer den fint.

Paradokset er at så fort litiumbatterier blir nevnt, uansett om det er et enkelt batteri eller en større bank, så dukker ofte temaet varme dynamoer og Victrons video opp.

Hva så med eksterne regulatorer, er det løsningen?
Litt tilbake i tid så dukket Ladac laderegulatoren opp. Den ble designet og produsert av Paul Rosenquist. Paul var ladeenstusiast og hadde klare meninger som fortsatt gjelder:
du bruker mye mer strøm enn du er klar over og lader mye mindre enn du tror.

Paul hadde helt rett. Han pekte også på at dette var hovedårsaken til at blybatterier ble kjørt i senk og fikk en rask død. Mange av oss har opplevd nettopp dette, gang på gang. Det koster penger og går utover feriefølelsen.

Pauls mål var at batteriene skulle lades opp fortest mulig. Derfor ble Ladac spenningsregulatorene utviklet og satt i produksjon.
Med en Ladacregulator installert kunne man typisk få en Hitachi 80 A dynamo som leverte under 40 ampere til å lade ca. 70 ampere. Det er en betydelig forbedring. Tilsvarende resultater kunne man få med en rekke dynamoer. Det vil også medføre betydelig mer varmeutvikling.

Ladac regulatoren har ekstern sense og temperatursense. Den eksterne sensen målte spenningen på batteribanken. Temperatursensen målte spenningen på batteriene og ikke på dynamoen.
På denne tiden var det sjeldent snakk om varme dynamoer til tross for at en standard dynamo ble tvunget til å lade 50-60% mer enn originalt. Det var snakk om varme batterier.
Blybatterier som ble hardt brukt, utladet til tomt gang på gang, sulfaterte og mer eller mindre kortsluttet internt, de ble skikkelig varme. Det var problemet den gang og det fortsatt i dag.
Dynamoene hørte vi aldri noe om.
De bare fungerte.

Hva sa Paul Rosenquist, Ladacs far, om varme dynamoer?
Da Makspower begynte med litiumbatterier, testing av dynamoer og lading for ni år siden, så var vi mye i kontakt med Paul for å lære av hans erfaringer. Ikke mange hadde mer entusiasme og erfaring med nettopp dette. Vi spurte og gravde om varme dynamoer og hva vi kunne forvente av problemer.
Han var veldig klar i sin tale.
Hvis dynamoen har problemer med å lade litiumbatterier eller store AGM banker så er dynamoen bare noe dritt.

En dag ble Paul lei av maset vårt. Han endte opp med å si følgende: Har du noen eksempler på brente dynamoer eller er spørsmålet ditt av mer akademisk art?

Vi har ingen eksempler.

Sånn var det med den saken og slik er det i dag. Vi har fortsatt ingen eksempler på at dynamoer brenner opp når de lader litiumbatterier.

Med bakgrunn i at dette er en helt fremmed situasjon for oss, så ville vi ha mer informasjon fra Victron.

Vi kontaktet Victron i Nederland for å få en redegjørelse på hvordan testen hadde foregått.

Svaret var ganske enkelt:
Koble en dynamo til en stor litiumbatteribank, sett deg ned og vent på røyk fra dynamoen. Den vil brenne opp.


Hva er vår erfaring med litiumbatterier og lading med dynamo?

Makspower har levert litiumbatterier i snart ni år og til sannsynligvis til langt fler enn 1300 båter.
Vi har testet mange dynamoer med intern og ekstern regulator. Vi har tynt dynamoer til maks, ladet store og små AGM batteribanker og litiumbatteribanker fra enkeltbatterier til 2000 Ah (25 kwh).

Vi har mange hundre kunder med Volvo, Yanmar og andre motorer, som lader med sine originale dynamoer.

Hva har skjedd med dynamoene som lader Makspower litiumbatterier?
Med minst 1500 båter som har ladet Makspower litiumbatterier i årevis, mener vi å ha et solid statistisk grunnlag for å trekke konklusjoner.

Mange av kundene våre har rapportert om varme dynamoer. De er bekymret etter å ha sett videoen. I forumer skrives det mye om varme dynamoer og skrekkhistorier når litiumbatterier skal lades.
Så begynner mange å ta på dynamoen for å sjekke. Jo takk. Den er veldig varm.

En dynamo har lav virkningsgrad og ikke mer enn 50%. Det vil si at lader den med 110 ampere som er ca. 1500 watt, så produserer den også 1500 watt i varme. Det er mye varme på en liten overflate.
Det blir veldig varmt.

Vårt beste råd er derfor: Slutt å ta på dynamoen.

Hva forteller 9 år med lading av litiumbatterier med dynamo?

Vi har sett følgende feil:
Hitachi 60 A, 28 år gammel som gir seg. Dynamoen har ladet AGM batterier og døde rett før den skulle lade litiumbatterier.
Balmar 160 ampere dynamo. Dynamoen er ca. 20 år gammel, har ladet AGM batterier på langtur og hatt varmeutfordringer fra dag en. Båteier har vært nøye på å lage skikkelig lufttilførsel for at dynamoen skal fungere. Etter 20 år var det slutt. Båten fikk nye litiumbatterier. Eier mente de hadde tatt knekken på Balmar dynamoen. Men det viste seg fort at den hadde gitt opp lenge før litiumbatteriene ble innstallert.
Vi satt inn en Makspower MP 200 dynamo med intern regulator og ekstern sense for maks lading.
Den lader ca. 160 ampere og strortrives. Det gjør kunden også.

Balmar 160 A dynamo. Lader AGM batterier. Dynamoen blir for varm og Balmars regulator halverer ladestrømmen til dynamoen har kjølt seg ned. Ved riktig temperatur spretter ladestrømmen tilbake til maks. Slik cykler den.
Løsning: Dynamoen derates (tunes ned til ca. 100 ampere) slik at ladestrømmen blir avstemt med dynamohusets kjølekapasitet og ventilasjon i motorrommet.

Dynamoens evne til å kjøle er lavere enn dynamoens maks ladekapasitet. Derfor må dynamoen justeres langt under maks oppgitt ladestrøm.

Mastervolt dynamo med ekstern regulator: Vi har sett en del eksempler på at dynamoen har blitt tvunget til å levere mer strøm enn kjølekapasiteten kan håndtere. I noen tilfeller har dynamoen blitt så varm at den har brendt opp. Dette er svært uvanlig men vi har sett det et par ganger i løpet av 9 år.

Makspower egen MP 100 dynamo, replacement for Hitachi dynamoer på Yanmarmotorer. Ca. 65 slike dynamoer er i full drift. En dynamo har fått ødelagt diodebroen på grunn av en dårlig lodding internt i dynamoen. Ellers fungerer de fint.

Hva med de andre dynamoene?
Volvo: her finner du Mitsubishi 115 A dynamoen som drives med flat rem. Det finnes også Valeo 60 A dynamoer i mengder. De drives med V rem.
Erfaring: Vi har aldri sett noen problemer med Mitsubishi eller Valeo dynamoer på Volvo motorer som lader Makspower litiumbatterier.
Felles for disse dynamoene er at de lader langt under merkeeffekten. Det gjør stort sett alle andre dynamoer vi kjenner til.

Yanmar: Her finner du eldre Hitachi 60 A, Hitachi 80 A og Valeo 125 A dynamo med flat rem (på nyere motorer). Alle dynamoene lader langt under merkeffekten.
Vi har aldri sett problemer med noen av dynamoene.
Hitachi 60 og 80 har vi bygget om til ekstern regulator. Hitachi 80 har gått fra å lade 37 ampere til litt mer enn 70 ampere. Det betyr vesentlig økning i varmeutvikling. Vi har ladet litiumbatterier med denne løsningen i mange år uten noe problem.
Erfaring: Vi har aldri sett Yanmars dynamoer gå i stykker på grunn av lading til litiumbatterier, selv etter at de har blitt tvunget til å levere langt mer strøm enn originalt.

Andre dynamoer?
Sjekk Makspower referanser. Her finner du en rekke store og små båter med 12 og 24 volt anlegg. Ingen av båtene har gjort noen endringer med dynamoer enten de er originale eller oppgradert og ettermontert.

Første forklaring fra Victron:

En dynamo som lader litiumbatterier vil brenne opp. Sett deg ned og vent til røyken dukker opp som i videoen.
Vårt svar: Dette har vi gjort i ni år. Ingenting skjer bortsett fra at det lader fint.
Victron: Når en dynamo lader til en litiumbatteribank på 5 kwh, så brenner dynamoen opp.
Svar: Det er jo bare 4 x 100 Ah litium som har 1,28 kwh pr. batteri til sammen 5 kwh.
Svært mange båter har det og mye mer.
Vi sendte over mange referanser på opp til 25 kwh (2000 ah) Makspowerbatteribanker (du finner referansene på makspower.no) og forklarte at vi har ladet slike banker i årevis og aldri sett problemer med dynamoene.

Victron: Vi har testet dette grundig og med store aktører som Bosch og andre. De er enige med oss.
Svar: Siden dette er en seriøs test, kan dere sende oss dokumentasjon på hva Victron har testet og hvordan den er gjennomført?
Victron: Nei. Kanskje dere selger andre batterier enn det vi gjør?
Svar: Nei. Vi leverer samme type litiumbatterier som Victron i Sverige selger under navnet Superpack.

Victron: Vi har aldri problemer her hos oss.
Svar: Men dynamoen i videoen viser en dynamo som brenner opp??
Victron: intet svar.

Slik fortsatt dialogen.

Vi spurte Victron om hvordan de sikrer at dynamoene ikke brenner opp.
De forklarte om DC-DC ladere på 30 ampere og Victron Buck Boost, en DC DC lader til ca. kr. 13.000,-.
Dette må brukes for at dynamoen skal klare seg, hevder Victron.

Vi spurte også om hvorfor temaet om varme dynamoer dukker opp så fort det er snakk om litiumbatterier og aldri når det er snakk om lading til AGM batterier i en stor bank.
Dette får vi ingen kommentar til.

Vi vet at en stor AGM bank kan ta imot like mye strøm som en mindre litiumbatteribank.
Dette har vi testet mange ganger og målt hva som skjer. Det går svært mye strøm og dynamoen fungerer fint.

Hvilken konklusjon skal vi trekke ut fra denne dialogen?

Vi kan med sikkerhet si at etter ni år med litium og en kundebase på mer enn 1300 båter, så tyder alt på at dynamoer ikke har problemer med å lade litiumbatterier.

Myten om brente dynamoer holder ikke vann.
Vi er også overrasket over at Victron ikke kan eller vil legge frem bedre dokumentasjon på hvordan videoen med den brente dynamoen og at påstanden om at en dynamo vil brenne opp når den lader litiumbatterier, blir stående.

Vi anser det som litt selvmotsigende at Victron legger ut en video av en dynamo som brenner opp men at de allikevel ikke har problemer. Hvordan er det mulig?


Praktiske råd fra Makspower om du skal innstallere litiumbatterier eller blybatterier

Hva skal du gjøre hvis du vurderer å innstallere litiumbatterier i din båt?

En båt levert fra produsenten kan du gå ut fra har en dynamo og et ledningsnett som er dimensjonert for å tåle maks lading fra dynamoen.
I noen få tilfeller ser vi at produsenten har levert litt tynne kabler. I andre tilfeller ser vi at produsenten har levert veldig rikelig dimensjonerte kabler.

Litiumbatterier vil ikke fremprovoser eller «suge» mer lading ut av en dynamo. Dynamoen vil lade så mye den kan, akkurat som før med freshe AGM batterier. Dynamoen er laget for å produsere maksimalt med strøm. Hadde produsenten av dynamoen underdimensjonert viklinger, diodebroen, lakk på viklingen for å spare en krone eller to, så hadde de fått et ras av reklamasjoner. Dynamoer produseres i enorme antall og de går nesten aldri i stykker.

Det du skal sjekke:

Sjekk at alle elektriske forbindelser er rene og skrudd godt til.
Det gjelder absolutt alle kabler skrudd fast på pluss siden: på dynamoen, brytere, på batteribanken, releer, batteriskillere, til hovedtavla, sikringsholdere, at sikringen har god forbindelse og at brytere ikke blir varme. Sjekk at kabelskoen sitter skikkelig på alle kabler.

Det samme gjør du på båtens minusside. Vi har lett for å glemme minussiden i båten. Den er like viktig som pluss siden. Husk også båtens hoved minuskabel som er skrudd rett i blokka. Her er det ofte mye rust, korrosjon og spenningsfall. Skru av kabelen, gjør den ren og skru den godt fast.

Når du lader for motor: Kjenn litt rundt på kabler, terminaler, brytere, releer, batteriskillere og alle steder hvor kabler er festet. Kjenn etter varmeutvikling.
Kabler som ligger mer eller mindre løst i en kabelsko eller en terminal som ikke er skrudd til, vil utvikle varme og være en brannfare. I tillegg vil du miste langt mer lading enn du tror.
Spenningsfall i ladekretsen betyr betydelig redusert lading.

Vi har av og til vært i båter hvor det lader dårlig. Så har vi funnet et varmt punkt og skrudd til skikkelig. Dermed øker ladingen og en mulig brannfare er borte.

Lading over brytere og sikringer

I noen båter lades det over hovedbryter på pluss siden og på minussiden.
Makspower mener dette er en dårlig løsning. I vår egen båt ladet det originalt over hovedbryter på minus.
Det er fort gjort å komme borti en hovedbryter slik at ladestrømmen brytes. Da bråstoppes dynamoen. Det kan skade eller ødelegge dynamoen.
En hovedbryter vil medføre spenningsfall, varmeutvikling og unødvendig lange kabler.
Vår anbefaling er derfor å lade kortest mulig vei til batteribanken og aldri gjennom en bryter eller sikring. Brytere og sikringer hører hjemme på strøm ut av batteribanken og ikke inn.

Tynne kabler betyr spenningsfall og redusert lading.

En av våre kunder opplevde dårlig lading fra en Iskra 100 ampere dynamo. Denne dynamoen kjenner vi godt og den leverer bra. I dette tilfellet leverte dynamoen 17 ampere.
Vi ba han sjekke ladekabelen fra dynamoen. Den var på 10 mm. Bytt til en 50 mm kabel. Det hadde han ikke men han la til en 10 mm kabel til.
Ladestrømmen økte en god del. Til slutt ble kabelen byttet til 50 mm. Da ladet det 70 ampere.


Sørger du for å ha et godt dimensjonert elektrisk anlegg i båten din og at du vedlikeholder det, så kan du se frem til en problemfri ferie på sjøen.


Makspower filosofi er å lade maksimalt og raskest mulig med utstyret du har og ikke betale mye mer for å begrense ladingen slik Victron foreslår.


Referanser:
Ta en kikk på våre referanser her!

Vi høres!

Sommerhilsen fra Makspower

Har du spørsmål om hvilken løsning som passer for deg? Send oss en forespørsel eller ring.
 

E-post: sales@makspower.no

Telefon: 91374100

Kontakt oss

Ta kontakt hvis du har behov for hjelp.

Send oss dine spørsmål og ønskeliste for en bedre ferie.

Kontakt oss
Close
    0
    Din handlekurv
    Handlekurven din er tomTilbake til butikken
      Apply Coupon