Skip to main content
Makspower logo

Bedre ferie med Makspower

BAVARIA 45CR


Litium installasjon i Bavaria 45 Cruiser

Tidlig vår 2022 ble det ble det installert ny Litium batteri pakke fra Makspower og en Victron Multplus II 12/3000/120-32 i båten. Batteriene som ble valgt var 4 stk. Makspower 150Ah 12 volt mini. Disse batteriene har samme ytre mål som standard eller vanlige 100Ah batterier og passet fint i batteri boksen i båten slik at det ble mest mulig amper timer på minst mulig plass.

Det sto 2 stk. 12 volt AGM batterier på 240 Ah hver i båten før batteri bytte i vinter og en 1500W /230 volt inverter som ble satt inn i 2019. I de gamle batteriene var det fortsatt god kapasitet, men båten er utstyrt med to varmeapparater, kjøleboks og kjøleskap i tillegg til mikrobølge ovn og en liten vaskemaskin som går på 230 volt. (utstyrt for skikkelig Vestlands vær!). Spenningsfall over batteriene var stort når det var høy belastning og AGM batteriene ble tappet langt ned på helgeturer og ferie. Det ble vurdert å sette inn Litium batterier i 2019 når de eksisterende AGM batteriene ble montert, men kostnad og mangel på kvalifiserte fag folk for å gjøre jobben var den gang utslags givende for å gå for den enkle løsningen å bare bytte batteriene med nye AGM batterier, og heller utsette dette med Litium batterier litt til

Batteriene og Victron Multipluss II som nå er montert i båten ble utført i Haugesund av Østbø Marine Elektro som er skipselektriker, båten har hjemmehavn i Stavanger og ble seilt de 27 nautiske milene til Haugesund for å få jobben utført. Båten lå i Haugesund en uke mens jobben ble utført.

Makspower-installasjon-Bavaria-45-Multiplus-litium-12v-Bavaria-45

Før

Strøm for litt mer enn et døgn.
2 AGM 240 Ah batterier. Tilgjengelig kapasitet maks 240 Ah.
Betydelig spenningsfall under belastning
Vekt på batterier: 150 kilo

Etter

Strøm for nærmere tre døgn.
4 x Makspower 150 Ah mini batterier
Vesentlig mer robust spenning.
Vekt 62 kilo.
Betydelig lenger levetid på batteribanken.
Mye raskere lading.

Makspower 150Ah 12V 150BMS

3-6000 Cycler -173x330x216mm – 15,4kg
MAKSPOWER ULTIMATE - 150AH 150BMS - 12V LITIUM BATTERI

Neste oppgradering for dobbelt så rask lading
Bytte ut original Mistubishi 115 A dynamo med Makspower MP 200 dynamo.
Fra ca. 80 ampere til ca. 160 ampere


Litt om installasjonen. 

Batteriene er parallell koblet med 75 kvadrat kobberskinner, for å kunne gjøre det må batteriene stå på et helt plant underlag, bunnen av batterirommet var noe ujevnt slik at det måtte legges inn plate i bunn for å få et helt jevnt underlag. Batteriene er sikret med slingrekant i bunn og lastestropp over batteriene slik at de står bom fast selv om båten skulle stå opp ned. Det er veldig viktig at batteriene er forsvarlig festet. Batteri installasjon er utført i henhold til Norboat og Sjøfarts direktoratet sin «Installasjons veiledning Litium batterier». Men med en litt bedre teknisk løsning med tanke på driftssikkerhet enn de installasjons eksemplene som ligger i denne veiledningen.

Multiplus-II-12-3000-3kva-120A

Multiplus-II

Victron Multiplus II er montert under sittebenken i nærhet av batteriene for å unngå spenningsfall og lange kabler. Den er montert horisontalt i benken med naturlig lufting ut i skrogsiden fra benken i tillegg til at det er laget 2 ventilasjons hull på 100mm fra benken og ut i salongen. Når Victron Multiplus eller Quattro monters horisontalt får den ikke like god kjøling som når den monteres vertikalt på en vegg , og lade kapasitet som er på hele 120 amper fra denne inverter laderen er ned programmert til å lade 90 Amper slik at det ikke skal bli problemer med høy temperatur. Den originale batteri laderen er beholdt slik at denne kan startes og brukes sammen med Multiplus ved behov. Lade kapasitet er da totalt 135 Amper!

Makspower-installasjon-Bavaria-45-Multiplus-litium-12v-sikringsboks

Sikringsboks

Ut fra Victron Multiplus går det 230 volts kabler til en sikrings boks med jordfeil automater som forsyner båten med 230V. Dette er lagt opp slik at det strøm i båtens stikkontakter fra batterier og landstrøm uavbrutt og automatisk omkobling. Båtens varmtvannsbereder blir automatisk utkoblet når Multiplus er i inverter drift fra batteriene slik at varmt vann ikke tapper ned eller belaster batteriene. Det er i tillegg lagt opp en enkel stikkontakt som får strøm fra land strøms tilkobling utenom Victron Multiplus slik at når Multiplus skrus av er det fremdeles mulighet for strøm i båten til litt varme eller luftavfukter.

Makspower-installasjon-Bavaria-45-Multiplus-litium-12v-oversiktsbilde

Lading

Lading av batteriene fra motor kommer fra Volvo Penta sin 115Amp Mitsubishi dynamo. Det er ikke nødvendig å gjøre noen ombygging på disse dynamoene for å lade Litium batterier. I båten sto det originalt montert en elektronisk ladeskille diode med tre utganger for å lade start batteri, batteri til baug propell og forbruks batteriene. Denne var monter i motorrommet og ble byttet ut med en Victron Agrofet 200/3. Dynamoen lader nå batteriene i driftsvarm tilstand med 76 Amper med motorturtall på 1500-2000Rpm. Dette er bra kapasitet til å være en original montert dynamo. Men ladekapasitet på dynamoen er litt liten for en batteri kapasitet på 600Ah, foreløpig får denne stå og gjøre  den jobben skal.  Men viser det seg at denne blir for liten, blir båten seilt til Haugesund igjen på høsten for montering av en Makspower MP200 dynamo som skal kunne gi en effektiv ladestrøm på150-160 Amper.


  • Makspower-installasjon-Bavaria-45-Multiplus-litium-12v12-3000-120-derated-90A-lading
  • Makspower-installasjon-Bavaria-45-Multiplus-litium-12v
  • Makspower-installasjon-Bavaria-45-Multiplus-litium-12v-oversiktsbilde
  • Makspower-installasjon-Bavaria-45-Multiplus-litium-12v-oversiktsbilde-kobberskinner

Kontakt oss

Ta kontakt hvis du har behov for hjelp.

Send oss dine spørsmål og ønskeliste for en bedre ferie.

Kontakt oss
Close
    0
    Din handlekurv
    Handlekurven din er tomTilbake til butikken
      Apply Coupon