Skip to main content
Makspower logo

Bedre ferie med Makspower

DEMOBÅTEN SØNDAG – OCEANIS 50

Beneteau Oceanis 50

Makspower-logo-farger
makspower-demobaat-sondag-litium-installasjon-12v

SØNDAG – Beneteau Oceanis 50

Yanmar 110 HK med original Hitachi 80 dynamo

Vi kjøpte båten som var i meget god og original stand. Båten hadde ligget for salg ganske lenge i Stavanger.
Vi ble garantert av megler at båten skulle være i sjødyktig stand slik at vi kunne seile mer eller mindre non stop til Blommenholm.


Før

Dynamolading: ca. 36A
Reell batterikapasitet: 300A
Strøm for maks. 30 timer
Tid for å lade et døgnforbruk med med dynamo minst 8-10 timer
Dette er helt typisk, også for nye båter som selges i dag.

Etter

Dynamolading: 250A
Reell batterikapasitet: 1200A 12V
Strøm for en uke
Tid for å lade et døgnforbruk: ca. en time.


MAKSPOWER ULTIMATE - 150AH 150BMS - 12V LITIUM BATTERI

Hva er installert?

Batterier: 12stk Makspower 100Ah Lithium batterier

Batteriovervåking: 
Hovedbank: Victron BMV-712 Batterimonitor
Baugpropellbatteri: Victron SmartShunt
Startbatteri: Victron SmartShunt

Victron MultiPlus 12/3000-120-50
Kombinert lader og inverter som sømløst gir 230V i båten. Opp til 2400W.

Dynamo-oppgradering
Oppgradert dynamo til Makspower MP100 i tillegg til å montere ekstra 200A dynamo.

Makspower Solcellepanel
2x 80W Makspower Semirigid solcellepanel. 


Flate batterier
Da vi kom om bord for første gang, så viste det seg at spenningen på batteriene var tilnærmet null.
Etter en del dialog med megler, fikk vi levert nye 4 x 140 Ah AGM batterier. Til sammen hadde vi 560 Ah batteribank. Dette er slik båten er levert fra fabrikken. Båten var helt original på alle andre områder.

Man kunne jo tro at det var ganske bra med strøm.

Båten har fryser, kjøleskap, kartplotter i cockpit, instrumenter, autopilot, kartplotter nede som også var koblet til TV med inverter for TV’n. Det var jo ganske coolt å se kartet på TV’n.
Det var kaldt og vi måtte bruke varmeapparatet på hele turen fra Stavanger til Blommenholm.

Dårlig strømoversikt
Det var ingen batterimonitor men kun et voltmeter i panelet ved kartbordet. Spenningen vi så i voltmeteret var merkelig lav og ga oss ingen trygghet på strømsituasjonen. Til tross for splitter nye AGM batterier så var spenningen fortsatt lav. Vi så heller ikke forbruk og ante ikke hvor mye strøm vi hadde igjen. Vi forsto såpass at med to kartplottere, fryser og kjøleskap, TV og varmeapparatet på, så er forbruket høyt.

Vi dro avgårde og kom til Egersund langt ut på natten i øsende regnvær.

Vi regnet litt på forbruket:
Med varmeapparat, fryser, kartplottere, lanterner, lys og kart på TV, så hadde vi brukt nærmere 300 Ah i løpet at de første 24 timene. I praksis betyr det at vi hadde tømt den nye batteribanken.
Vi var fortsatt langt hjemmefra.

For å berge situasjonen så hadde vi ikke noe annet valg enn å seile med motoren på litt over tomgang hele veien hjem.
Hitachi 80 lader lite, men det holdt.

Dette er en helt typisk situasjon også for en ny båt levert fra importøren i Norge.
Det er mye flott utstyr om bord og det selger bra når båten blir vist frem på en båtutstilling.

Vi har fått henvendelser fra mange som har kjøpt ny båt og opplevd akkurat det samme.
Etter 24 timer er båten tom for strøm.
Jomfruturen som skulle spre glede, forsvare investeringen i ny båt og sikre feriefølelse for alle om bord, ble en nedtur.



Hva er problemet?

Problemet er at en båt bruker mye mer strøm enn vi er klar over og at det lader langt mindre enn vi tror.
Dermed får vi en mismatch mellom forbruk og lading. Blybatterier tåler ikke full utlading og dør fort.

Hvordan løser vi dette?

Kartlegging av strømsituasjonen, batterimonitor og lading
I Oceanisen har vi tatt noen grep og endret situasjonen fra disaster til glede.
Vi kartla strømforbruket med en Victron Batterimonitor. Med en slik ser du med en gang hvor mye strøm båten bruker i døgnet, under seilas, regatta, om sommeren på svai, om høsten når varmeapparatet går og hvor fort du kan lade opp det som er forbrukt.

Kjøper du ny båt så er vår erfaring at leverandøren forteller deg lite eller ingenting om hva du kan forvente av strømforbruk og hvor lenge du kan ligge i ro uten å lade. Hvis du får informasjon om dette så er det som regel svært misvisende. Vi har vært på båtutstillinger og spurt selv. Her et et typisk svar: «denne båten kan fint ligge 5-6 dager i ro uten lading». Keep on dreaming, tenker vi.
Det er umulig med den originale batteribanken og hvis du prøver så vil du garantert ødelegge batteriene på rekordtid.

Hva gjorde vi med vår Oceanis 50?
Vi fant fort ut at båten bruker lett 200 Ah i døgnet. Det kommer litt an på om du er under seil, om det varmeapparatet brukes mye, om kartplottere, fryser, kjøleskap og slike strømslukere er på.

Er du under seil så går det fort 300 Ah i døgnet.

I denne båten og tilsvarende båter (med to kompressorer til kjøleskap), bør batteribanken være fra 600 Ah og oppover.
Nå vi vet at denne båten bruker fra 200 Ah og oppover i døgnet.
Det er bare å gange opp forbruket med antall dager så vet du hvor stor batteribank du trenger.

Lading med dynamo, dynamo oppgradering
Den originale Hitachi 80 dynamoen
har vi brukt i mange år i andre båter. Den lader maks 40 ampere når den har arbeidstemperatur.
Oppgaven med å lade opp 2-300 Ah i døgnet blir dermed håpløs.

Det er i grunnen håpløst å lade opp døgnforbruket med en så svak dynamo uansett batteritype. Hitachi 80 er for liten.
Med Makspower MP 100 dynamoen kan du halvere ladetiden. Det hjelper en hel del.

Hva koster det å få orden på strømsituasjonen slik at alle ombord slapper av og nyter ferien?

100 Ah litiumbatterier koster ca. kr. 6.500,-. Til sammen kr. 39.000,- for 600 Ah. I båtsammenheng er det en beskjeden sum for å få orden på strømsituasjonen.

Vi ser at mange kjøper Efoy som koster fra dette beløpet og opp til kr. 60.000,-.
De fleste Efoy brukerene vi er i kontakt med synes dette er en relativt god men dyr løsning.
Vi vet også at Efoy mister effektiviteten ganske raskt og at det er dyrt å nullstille den.

Å investere i en skikkelig Litium batteribank ser ut til å være en svært god løsning.

Vi installerte 1200 Ah i vår Oceanis 50, erfaring etter mer enn fem års bruk
Veiledende pris for denne banken er kr. 78.000,-. Spørsmålet er om dette er en dyr merkostnad for å få båten til å fungere?
Når en Efoy koster kr. 60.000,- og har begrenset levetid så er en litiumbatteribank en meget god investering.

Batteriene i Oceanis 50 er nå mer enn 5 år gamle. Vi har testet kapasiteten, ved et uhell.
Vi glemte å koble til landstrøm da båten var på land i påsken.
I batterimonitoren så vi at batteribanken på 1200 Ah hadde levert 1238 Ah. Altså mer enn 100 % etter fem års bruk.
Batteribanken viser fortsatt ingen tegn til degradering.

Hvor lenge varer Makspower litiumbatteriene?
Vi vet ikke svaret. Men det vi kan si er at de eldste batteriene som er mer enn 8 år gamle fortsatt leverer varene. Ingen kunder har rapportert svekket kapasitet. Det lover godt.

Hvorfor så stor batteribank?
Vi ser i Victronbatterimonitoren at vi sjelden bruker mer enn 6-700 Ah før vi forflytter oss og lader med to dynamoer.
Men vi liker å ha gode marginer. Det er litt ubehagelig å tømme batteribanken helt. Derfor tok vi i litt ekstra og angrer ikke på det.

Hva kan vi gjøre med så mye strøm om bord?
Vi kan slappe av og ha ferie. Vi varmer varmtvann med inverter, bruker brødrister, vaffeljern, føner, ser på TV så mye vi vil, lager smoothie med blender, fryser ned mat, har alltid isbiter, kona bruker symaskinen, stryker tøy og vi tenker ikke på noe annet enn ferie.

Oppgradere til litium batterier i Comfortina 42 - Yanmar Balmar 165

Løsningen

Det hele var ganske enkelt.
Vi fjernet de originale batterikassene som hadde plass til 4x AGM 140 Ah
og la inn ny bunn i vannfast kryssfiner, for å få plass til flere batterier. Med de originale kassene hadde vi fått plass til 600 Ah litiumbatterier. Det er i praksis mer enn dobbelt så mye strøm enn med de originale blybatteriene. Slettes ikke dårlig men vi ønsket mer. Derfor ble det installert 12 stk. Makspower 100 Ah BMS 150 A batterier.
Vi valgte BMS 150 A slik at vi aldri kunne stresse batteriene med høy lading eller utlading.

Makspower MP100 Dynamo - Yanmar

Vi byttet dynamo til Makspower MP100

Nå lader det mer enn dobbelt så fort. Det lader ca. 100 ampere mot under 40 ampere originalt.
Vi bruker fortsatt den originale elektroniske batteriskilleren levert fra Beneteau. Dynamoen kan leveres med flat rem og den har ekstern S sense ledning for maksimal lading. Vi bruker den interne regulatoren som er god nok, myre rimeligere enn ekstern regulator og langt mindre komplisert å koble opp og justere.

Vi installerte dynamo nr. 2, Makspower MP 200.
Til sammen lader det nå ca. 250 ampere.
Det er litt mekking som skal til for å gjøre dette men det var verdt innsatsen.

Dynamotips:
Har du Yanmarmotor med Hitachi 80 dynamo eller en mindre Hitachi så er det enkelt å oppgradere til Makspower MP 100. Ladetiden blir halvert og til en rimelig pris.

Nyere Yanmar motorer har kraftigere dynamoer. Prøv den før du vurderer å oppgradere til MP 100.

Volvo motorer: Har du Volvo motor med flat rem til dynamoen så har du en super dynamo, Mitsubishi 115. Den lader bra og takler litiumbatterier uten problemer.

Vi du lade dobbelt så fort så kan du vurdere Makspower MP 200 dynamoen.


Den originale laderen

Den originale laderen var liten. Det fulgte også med en liten inverter som driver TVn som går på 220 volt. Skal du ha TV om bord så bør du vurdere en 12 volt tv som bruker mindre strøm.

Makspower MP100 Dynamo - Yanmar

Victron Multiplus 12-3000-120-16 kombinert lader og inverter, løste oppgaven for oss. Den kan levere 2400 watt som inverter, 120 ampere som lader og ta imot og sende videre inntil 16 ampere 220 volt fra land.
Litt teknisk info:
I praksis betyr det at landstrømmen går gjennom Multiplusen og ut i båtens elektriske 220 volt anlegg. Slår du på inverteren så får du strøm i alle båtens kontakter og 220 volt kurser, inkludert varmvannsbereder (hvis du ønsker det).

Noe av det geniale med Multiplus er at du kan justere maks strømtrekk fra land. Hvis kursen i land er delt med andre eller bare er liten, så skrur du ned strømtrekket fra land. Du får ladet batteriene. Når varmtvannsberederen slår seg på så trekkes overskytende strøm fra batteribanken.

Dette er en særdeles brukervennlig løsning. Du kan fortsatt bruke den originale laderen som reservelader eller tilleggslader.

Digital MultiControl 200A GX Front

En super fordel med kombinert lader og inverter er at du får strøm i alle båtens uttak. En separat inverter har ikke automatisk valg mellom landstrøm og inverterstrøm.
For å få 220 volt i alle båtens uttak med en ren inverter må du koble inn en vender for å velge landstrøm eller strøm fra inverter.
Alternativt må du legge opp egne uttak fra inverteren. Det slipper du med en Multiplus.

Du får mye for pengene ved å velge Victron Multiplus, super inverter og kraftig lader.

victron bmv-712 smart

Victron Batterimonitor – Bluetooth til VictronConnect app
Vi har full oversikt over strøm ut og strøm inn. Det må du ha for å vite hva som skjer.
Det er en rimelig og enkel installasjon. Å måle batterier ut fra spenning er ikke lenger veien å gå. Med Victron BMV 712 eller Victron Smartshunt, begge med Bluetooth og app, så får du svaret på hvor mye strøm du bruker, hvor mye det lader og hvor mye du har igjen. Nå kan du utnytte litiumbatteriene maksimalt.

Digital MultiControl 200A GX Front

Solcellepaneler, Makspower Semirigid paneler
Vi har alltid med oss solcellepaneler. Våre favoritter er Makspower Semirigid 80 watt paneler. Vi tar frem panelene og setter dem vendt mot solen. Vi kobler i parallell. Dette gir oss et gratis og lydløst tilskudd av strøm. Vi har ikke fastmontert solcellepanelene på dekk. Årsaken er at det er svært mye skygge fra bom, vant, mast, kick og mye mer. Ikke regn med at det lader mye fra paneler som ligger på dekk. I tillegg blir de utsatt for tråkk og skader. Det er bedre med mindre paneler som settes frem i solen og flyttes etter solen når du er fremme. Så stuer du dem bort under fart. Alternativt kan du henge dem på rekka.
Med Victron Smartsolar solcelleregulator har vi full kontroll på strømproduksjonen. Vi ser også om panelene leverer det de skal.
Fleksible solcellepaneler til båt leverer vi ikke. De er for svake og det er bare et tidsspørsmål før de tråkkes i stykker. Har du bobil så kan du lime fleksible paneler på taket men ikke på et et båtdekk.

Victron SmartSolar MPPT  75/15 Charge controller

Victron Solcelleregulator – Bluetooth til VictronConnect app
Denne er helt suveren og håndterer solcellepaneler opp til litt over 200 watt. Den viser alt du trenger å vite om spenning på panelene, watt, watt timer levert hver dag og med 30 dager historikk. Et par tastetrykk på telefonen og du har komplett oversikt. Kjøper du flere paneler så kjøper du en regulator til eller en større SmartSolar.



Installasjon

Vi installerte alt selv. Er du ikke komfortabel med dette så anbefaler vi å bruke en erfaren installatør. Vi samarbeider med flere. Ta gjerne kontakt, så anbefaler vi en som passer for deg.Du får også tips fra oss hvis du installerer selv.

Totaløkonomien i prosjektet
Vi kjøpte båten brukt for 1,6 mill. Vi anser det som et godt kjøp og en langt lavere sum enn for en ny båt.

Problemet var at båten rett og slett fungerte dårlig. Med strøm for maks 30 timer, ingen strømoversikt og svak lading var det ikke mulig å få en stressfri seiltur eller ferie.

Vi tok i litt når det gjaldt størrelsen på batteribanken. Hvis vi sier at 600 Ah er et meget bra utgangspunkt og at Makspower MP 100 dynamoen halverer ladetiden så ender vi opp på
ca. kr. 46.000. Legger du til litt kabler og en batterimonitor så blir prisen ca. kr. 50.000,-.

Det er prisen du betaler for å flytte ferieopplevelsen fra disaster til suksess.
Har du en mindre strømkrevende båt så blir det langt rimeligere.

OCEANIS 50, SØNDAG er vår demobåt.
Den ligger på Blommenholm. Her er du velkommen til å se hvordan alt fungerer i praksis.

Vi har erfaring fra de fleste båter og vet hva du trenger for å oppgradere din båt.
Snakk gjerne med våre kunder og hør deres opplevelse av før og etter Litium.

Vi har tatt et eksempel fra en båt på 50 fot, med to kjølekompressorer, to kartplottere og et høyt strømforbruk.
Situasjonen og behovet i din båt kan være annerledes.
Vi kan gi deg tips til hva du trenger.
Husk at batteribanken kan utvides etter hvert. Du må ikke kjøpe den største batteribanken med en gang. Utvid etter behov.

En investering i litiumbatterier og en god teknisk løsning er sannsynligvis det beste du kan gjøre for en bedre ferie.

En investering i litiumbatterier og en god teknisk løsning er sannsynligvis det beste du kan gjøre for en bedre ferie.

Makspower

Kontakt oss

Ta kontakt hvis du har behov for hjelp.

Send oss dine spørsmål og ønskeliste for en bedre ferie.

Kontakt oss
Close
    0
    Din handlekurv
    Handlekurven din er tomTilbake til butikken
      Apply Coupon