Skip to main content
Makspower logo

Bedre ferie med Makspower

Sun Magic 44

Oppgradering-til-litium-bavaria-37-cruiser

Jeanneau Sun-Magic 44


Jeanneau Sun Magic 44 - Litium oppgradering seilbåt

Hva er installert?

Batterier: 2stk Makspower 100Ah Lithium batterier

Batteriovervåking: Battman

Denne batteribanken kan lett utklasse 200 Ah AGM eller GEL batterier som veier ca. 80kg og tar dobbelt så stor plass. Makspower 200 Ah batteribank veier kun 28kg. 

Vektbesparelse: ca. 50kg vs. blybaserte batterier med dobbel kapasitet


Vi byttet til 200 AH LiFePO4 Lithium Jernfosfat fra Makspower

Vi har hatt et GEL batteri på 200 AH i mange år. Det har fungert bra.
Makspower LiFepo4 batteriene gir oss dobbelt så mye strøm og lynrask lading.
200 AH GEL batteri på 64 kg. ble erstattet av Makspower 2 x 100 AH LiFePO4 på 28 kg.

Med Batmann batterimonitor har vi fulgt med på strømforbruket og lading.
Stort sett har vi aldri tatt ut mer strøm enn 100 AH. Vi skulle gjerne hatt mer.
GEL batteriet var 8 år gammelt og modent for utskifting. Vekten var på 64 kilo og batteriet er et beist.

Ønsker mer strøm men ikke plass til flere batterier
Vi ønsket mer strøm men hadde ikke plass til flere batterier. Skulle vi ha montert flere batterier så måtte vi ha strukket kabler og plassert batterier på forskjellige steder i båten. Det hadde vært en stor jobb og en dårlig løsning. Med hjelp fra Makspower demontert og løftet vi ut det gamle batteriet. Vi monterte et Makspower LiFePO4 batteri på samme plassen som GEL batteriet hadde stått. LiFePO4 batteriene er ikke like kritiske på spenningsfall på grunn av den innebygde BMSen (Battery Management System) som fordeler strøm mellom cellene. Derfor plasserte vi et batteri i et rom over motoren som ikke var brukt. Ventilasjonen i rommer er god slik at batteriet ikke står for varmt. LiFePo4 batterier tåler riktignok varme mye bedre enn blybaserte batterier. Det er en perfekt plassutnyttelse..

Yanmar motor med 55 A dynamo.
Den lille dynamoen har fungert fint. Vi har en gammel og ekstern laderegulator som gjør en brukbar jobb. Med GEL batteriet har dynamoen levert over 50 A men det varer ikke lenge før ladestrømmen reduseres og ladetiden blir uendelig lang. Nesten håpløst lang er vår erfaring.

LiFePo4 batteriene sluker strøm og tar i mot mer enn 50 A til batteriene er praktisk talt fulle.
Vi ser tydelig at ladekurven er noe helt annet enn med blybaserte batterier. Dynamoen lader mer enn 50 A men forskjellen er at den gjør det hele tiden. Ikke bare har vi fått nesten dobbelt så mye strøm i batteribanken men ladingen er mye raskere enn før.

Oppgraderer til Hitachi 80 A dynamo med ekstern laderegulator
For å få mer fart på ladingen har vi bestilt en Hitachi 80 A dynamo med ekstern laderegulator fra Makspower. Denne dynamoen er vanlig på Yanmar motorer men kjent for å lade ganske dårlig med original og intern spenningsregulator. Med Makspowers laderegulator ser vi at Hitachien lader ca. 75 A til batteriene er nesten fulle. Denne løsningen monterer vi til våren.
Nå skal vi bestille en Ren Sinus 1500 watt inverter og ta med oss Nespressomaskinen på tur.

Kontakt oss

Ta kontakt hvis du har behov for hjelp.

Send oss dine spørsmål og ønskeliste for en bedre ferie.

Kontakt oss
Close
    0
    Din handlekurv
    Handlekurven din er tomTilbake til butikken
      Apply Coupon
      Available Coupons
      maks5 Get 5% off Rabattkuopong - Siste sjanse